اثر تمرین مقاومتی به همراه دریافت ویتامین C بر بیان TERT، TRF2 و قطر و تعداد میوفیبریل های عضله اسکلتی موش های صحرایی نر ویستار مسن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 پیری سلول از مراحل مهم و اساسی در رفتار سلولی محسوب شده و باعث کاهش حجم عضلات و میوفیبریل ها می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرین مقاومتی به همراه مصرف ویتامین C بر بیان ژن های TERT ،TRF2 و قطر و تعداد میوفیبریل های عضله اسکلتی رت های نر ویستار مسن بود.

روش ها

تحقیق حاضر از نوع تجربی با گروه کنترل بود. 25 راس موش صحرایی نر نژاد ویستار با گروه سنی 24هفته ای (280-320 گرم) به صورت تصادفی در پنج گروه تقسیم شدند: گروه کنترل جوان، گروه سالمند+تمرین مقاومتی، گروه سالمند+ویتامین C لیپوزومال، گروه سالمند+تمرین مقاومتی+ویتامین C لیپوزومال و گروه کنترل دوران سالمندی. در گروه های دریافت کننده ویتامین C لیپوزومال، روزانه ویتامین C لیپوزومال به صورت گاواژ بر اساس کیلوگرم وزن بدن برای هر گروه تجویز شد. وزن متصل به دم به تدریج طی هشت هفته تمرین (هفته های اول و دوم 50 درصد، هفته های سوم و چهارم 50 درصد، هفته های پنجم و ششم 75 درصد و هفته های هفتم و هشتم تا 100 درصد از وزن کل) افزایش یافت. تمرینات سه تا پنج ست بین 8 تا 12 تکرار به مدت سه یا چهار روز در هفته انجام شد. به منظور بررسی بیان ژن های TERT و TRF2 در بافت عضله، از روش qPCR استفاده شد. از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نیز برای بررسی تفاوت بین گروهی و از آزمون تعقیبی توکی برای مشخص کردن محل اختلاف گروه ها استفاده شد.

یافته ها

افزایش سن باعث کاهش معنی دار بیان TERT ،TRF2، قطر و تعداد میوفیبریل در عضله اسکلتی موش های صحرایی شد (0/001=P). تمرین مقاومتی به همراه مصرف ویتامین C تاثیر معنی داری بر بیان TERTو TRF2 نداشت (05/P≥0)، اما باعث تغییر معنی دار قطر و تعداد میوفیبریل شد (0/001=P)

نتیجه گیری

هشت هفته تمرین مقاومتی به همراه مکمل یاری ویتامین C در موش های صحرایی سالمند احتمالا باعث افزایش معنی دار تعداد و قطر میوفیبریل عضله اسکلتی شد، اما تغییر معنی داری در بیان TRF2 و TERT مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
396 تا 409
لینک کوتاه:
magiran.com/p2264907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!