بهره گیری از سیستم پشتیبانی فضایی چند معیاره در اولویت بندی توسعه مجدد اراضی قهوه ای در کلانشهر مشهد

پیام:
چکیده:
اهداف
مفهوم توسعه مجدد در شهرسازی با اقدامات و پیش بینی هایی برای بهترکردن کیفیت محیط کالبدی-فضایی شهرها همراه است. ضرورت این امر زمانی رخ میدهد که انسجام، هماهنگی و عملکرد محیط شهری کمرنگ شده و پاسخگوی نیازمندی های آن محیط نیست. اراضی قهوه ای از جمله محدوده های رهاشده، ناکارآمد و نیازمند توسعه مجدد در شهرها هستند، این اراضی به عنوان پهنه های ناپایدار شهری منجر به تنزل کیفیت محیطی، جدایی گزینی های اجتماعی و بروز بی هویتی و ناپایداری در دل شهرها گردیده اند. با وجود این مشکالت لزوم توجه و شناسایی این پهنه ها و ارزیابی آنها جهت مداخله هدفمند و پایدار به شدت حایز اهمیت است. مسئله اصلی تحقیق حاضر شناسایی مولفه ها و شاخص های تعریف اراضی قهوه ای در کلان شهر مشهد و تعیین معیارهایی جهت ارزیابی و اولویتبندی توسعه مجدد آنها است.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی و اکتشافی متوالی است و به منظور تحلیل ها، ترکیبی از روش های چند-معیاره تصمیم گیری و سیستم اطالعات جغرافیایی (MC-SDSS) و مدل های ترکیبی آن (TOPSIS, SAW) به کار گرفته شده است.
یافته ها: براساس تحلیل های صورت گرفته و مولفه ها و شاخص های به دست آمده از منابع موجود، مدل مفهومی با 5 مولفه و 30 شاخص تدوین و وزن هر دسته و اهمیت مسایل تعیین شد.
نتیجه گیری: نتایج گویای آن است که توسعه مجدد اراضی قهوهای در کلان شهر مشهد فرصت های بیشماری را برای تجدید حیات و احیاء فعالیت های شهری و دستیابی به پایداری شهری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی ایجاد نموده است. در میان مناطق 13گانه کلان شهر مشهد، منطقه 12 اولویت اول توسعه مجدد اراضی قهوه ای است و منطقه ثامن به عنوان مرکزی-ترین منطقه شهری که بافت قدیم شهری را در برمی گیرد اولویت آخر در توسعه مجدد اراضی قهوه ای را شامل شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2265292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!