بررسی تاثیر انواع روش های تن آرامی در بارداری و زایمان:مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تن آرامی مجموعه ای از تمرین های عصبی و عضلانی است که به مادر کمک می کند تا دوران بارداری و مراحل مختلف زایمان را با کمترین عوارض سپری نماید. مطالعات متفاوتی در زمینه تاثیر انواع روش های تن آرامی بر مشکلات و اختلالات در بارداری و زایمان انجام شده است. مطالعه حاضر با هدف مرور سیستماتیک بر مطالعات انجام شده در مورد تاثیرات انواع روش های تن آرامی در بارداری و زایمان در ایران و جهان انجام شد .در این مطالعه مروری سیستماتیک اطلاعات مورد نظر از پایگاه های اطلاعاتی Science Direct  و Scopus ،Pubmed ،SID ،  Google Scholar و مرکز ثبت کارآزمایی های بالینیIRCT  و کلمات کلیدی تن آرامی، بارداری، زایمان و مادر در بازه زمانی2020-2000 جستجو شد. در نهایت 40 کارآزمایی شامل 21 مقاله فارسی و 19 مقاله لاتین که دارای معیار ورود به مطالعه بودند، بررسی شدند.  درمورد انجام تن آرامی در دوره بارداری 21 مطالعه و در روند زایمان و پس از زایمان 19 مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. بررسی ها نشان داده است که تعداد مطالعات انجام شده در زمینه تن آرامی غیرفعال (در بارداری-زایمان) محدود اما در زمینه تن آرامی فعال و استفاده همزمان از چند نوع تن آرامی (در بارداری-زایمان) متعدد بود.

نتیجه گیری: 

نتایج نشان داد که استفاده از تن آرامی فعال پیشرونده عضلانی به علت آسان و قابل فهم بودن می تواند به عنوان روش کاربردی در کاهش مشکلات و اختلالات دوران بارداری و زایمان مورد استفاده قرارگیرد. هم چنین استفاده هم زمان از چند نوع تن آرامی (فعال-غیر فعال) به علت افزایش اثرات مثبت تن آرامی نیز می تواند درگام بعدی مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3462 تا 3478
لینک کوتاه:
magiran.com/p2265880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!