بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام خمینی مهاباد در سال 99-1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بیماران مبتلا به دیابت با مشکلات جسمی و روانی متعددی مانند افسردگی، اضطراب، ناتوانی، کم تحرکی و چاقی روبه رو هستند که درنهایت منجر به کاهش شادکامی و کیفیت زندگی می گردد. درحالی که در آموزش مثبت اندیشی افراد تشویق می شوند با تجربیات مثبت و خوب خود، نقاط قوت زندگی و توانایی های بالقوه شان را بازشناسند و به نقش آن ها در افزایش و ارتقای احترام به خود و عزت نفس و بهبود زندگی شان آگاه تر شوند و شادکامی را موضوع اصلی روانشناسی مثبت گرا دانسته اند. لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام خمینی مهاباد در سال 1398 انجام شد.

مواد و روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با روش نمونه گیری در دسترس که بر روی 60 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام خمینی مهاباد که شرایط شرکت در مطالعه را داشتند در سال 1398 اجرا شد. نمونه ها به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند، و سپس به روش تخصیص تصادفی سازی ساده در دو گروه 30 نفره مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. در گروه مداخله جلسات آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر اساس محتوای مستخرج از منابع و کتاب های روانشناسی مثبت و همچنین مشاوره با اساتید و متخصصان در زمینه روانشناسی مثبت با ساختار هشت جلسه ای هر هفته دو جلسه و هر جلسه در 60-45 دقیقه انجام شد. اطلاعات با پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه سنجش خودکارآمدی درک شده بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 جمع آوری و به صورت پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 سنجش و مقایسه شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کای دو مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج آزمون آماری تی مستقل نشان داد که قبل از اجرای آموزش مهارت های مثبت اندیشی، میانگین نمره خودکارآمدی بین دو گروه کنترل و مداخله اختلاف معناداری نداشت (681/0p=). اما بعد از اجرای آموزش مهارت های مثبت اندیشی بین میانگین نمره خودکارآمدی دو گروه اختلاف معناداری وجود داشت (0001/0p=). نتایج آزمون t زوجی نشان داد که بین نمره میانگین خودکارآمدی بیماران قبل و بعد از مداخله درون گروه کنترل اختلاف معناداری مشاهده نشد (554/0=p). اما بین نمره خودکارآمدی بیماران قبل و بعد از مداخله درون گروه مداخله اختلاف معنادار بود (001/0=p).

نتیجه گیری

آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر خودکارآمدی مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر مثبت را نشان داد بنابراین پیشنهاد می شود از این روش در افزایش خودکارآمدی بیماران مبتلا به 2 استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
942 تا 955
لینک کوتاه:
magiran.com/p2266773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!