بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر تمایل بر تغییر با نقش میانجی یادگیری زدایی (موردمطالعه: شرکت نیرپارس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر تمایل بر تغییر با نقش میانجی یادگیری زدایی در شرکت نیرپارس به انجام رسیده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی و همبستگی که به روش پیمایشی از نوع مقطعی انجام شده است. روش کار در این پژوهش میدانی و از نوع مطالعه موردی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و روسا، کارشناسان و کارمندان شرکت واقع در شهر تهران به تعداد 281 نفر تشکیل می دهند. به منظور گردآوری اطلاعات، در دو بخش رهبری تحول آفرین و تمایل بر تغییر پرسشنامه ای توسط محقق طراحی و در بخش یادگیری زدایی از پرسشنامه استاندارد (خدایی و همکاران، 1393) استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش با روش تصادفی ساده به تعداد 162 نفر در شرکت انتخاب گردیده است. بعد از تایید روایی محتوا با نظر کارشناسان و استادان، پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه «رهبری تحول آفرین»، «تمایل بر تغییر» و «یادگیری زدایی» به ترتیب 8/95%، 9/72% و 8/70% و ضریب آلفا کرونباخ برای کل سوالات پرسشنامه 3/93% به دست آمد. برای آزمون فرضیات از آزمون های «ضریب همبستگی»، «مدل رگرسیون چندگانه» و «مدل سازی معادلات ساختاری» به کمک نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. بررسی کلی نشان داد که بین ابعاد رهبری تحول آفرین با تمایل بر تغییر، بین ابعاد رهبری تحول آفرین با یادگیری زدایی و بین ابعاد یادگیری زدایی با تمایل بر تغییر رابطه ی علی مثبت و معناداری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 101
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2267453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!