بررسی جایگاه خدمات درمانی و پزشکی در بستر حقوق تامین اجتماعی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حقوق تامین اجتماعی به مثابه ابزاری برای توزیع مجدد درآمدها، مظهر استقرار و تضمین امنیت و عدالت اجتماعی و موجد آرامش خاطر و عزت نفس در افراد، می تواند اهمیت و نقش بسزایی در حمایت از جامعه در برابر کلیه مخاطرات ناشی از بحران های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا نماید، بنابراین پرداختن به این حقوق در شرایطی که سرلوحه برنامه های دولت جمهوری اسلامی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است از اهمیت بسزایی برخوردار است. شرط تعالی و موفقیت هر نظام در تدوین، بکارگیری و اجرای دقیق و صحیح این اصول می باشد.

مواد و روش ها: 

این تحقیق ازنوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی -تحلیلی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات انجام گرفته است.

یافته ها:

 خدمات پزشکی و درمانی نیز یکی دیگر از ضروریاتی است که بیمه شده به آن نیازمند است. بیمه شده ای که با مشارکت و پرداخت حق بیمه و حق سرانه درمان همواره چشم امید به روزی دوخته است که بتواند از این خدمات استفاده کند و با حمایت درمانی تامین اجتماعی از وی مقداری از درد و آلام او کاسته شود.

ملاحظات اخلاقی: 

در همه مراحل نگارش پژوهش ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت دار رعایت گردیده است.

نتیجه گیری

نظام کنونی تامین اجتماعی در ایران شامل دو بخش نظام بیمه ای و نظام حمایتی می باشد. بر همین اساس بیشترین خدماتی که از سوی تامین اجتماعی انجام می شود خدمات حوزه بیم ای و درمانی است. ارایه خدمات درمانی و پزشکی در تامین اجتماعی ایران به دو شیوه و زیر نظر معاونت درمان سازمان ارایه می شود. در شیوه اول این خدمات بصورت مستقیم ارایه می شود که بیمه شده پس از شروع به اشتغال در محیط کار و ارسال اولین لیست حقوقی وی که یک ماه پس از اشتغال صورت می گیرد، صاحب دفترچه درمانی می شود و می تواند از خدمات استفاده کند. بیمه شده با مراجعه مستقیم به مراکز درمانی و بیمارستان های تامین اجتماعی به صورت رایگان از خدمات درمانی استفاده کنند. در شیوه دوم که ارایه خدمات درمانی به صورت غیرمستقیم می باشد سازمان تامین اجتماعی با عقد قرارداد و خرید خدمات درمانی و پزشکی جهت بیمه شدگان با سایر موسسات درمانی دولتی و خصوصی، شرایط استفاده بیمه شدگان از این خدمات را فراهم می کند. به نحوی که امروزه به جهت اهمیت سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی از این اصول نه تنها به عنوان «ابزار و بستر توسعه» بلکه یکی از «اهداف توسعه پایدار» نام می برند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p2267671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!