مسئله شر در کلام امامیه
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنای اخص، فلسفی نشده بود، راه حل مساله شر را از آیات و روایات اهل بیت (ع) به دست آورده اند. به همین دلیل، راه حل های آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است. متکلمان امامیه، شر را صادر از خدا می دانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -ماخوذ از الهیات مسیحیت- متضاد نمی شمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور، به دلیل حکمت الهی است و گزاف و بیهوده نیست؛ لذا شرور و بلایای عالم مادی، حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل «انتصاف» و «عوض» جبران می کند.
شر ، کلام امامیه ، حکمت ، انتصاف ، عوض
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.