بررسی پلی مورفیسم ژنومی تریکوفیتون روبروم (Trichophyton rubrum) جداشده از منابع بالینی کراتینیزه با روش RAPD_PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درماتوفیتوزیس عارضه قارچی بافت های کراتینیزه پوست، مو و ناخن است که درنتیجه استقرار درماتوفیت در نسوج روی می دهد. اقدام به تایپینگ و افتراق زیرگونه ها و مطالعه ارتباط احتمالی گونه های خاص با اشکال بالینی جدایه تریکوفیتون، با استفاده از روش RAPD-PCR، با کمک پرایمرهای تصادفی است که ابزار سودمندی برای تیپ بندی و تمایز گونه های قارچی به شمار می رود. هدف از این پژوهش، بررسی پلی مورفیسم ژنومی تریکوفیتون روبروم جداشده از منابع کراتینیزه با روش RAPD_PCR است.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه، 60 نمونه درماتوفیتوزیس از بیماران پوستی در سنین 12 تا 45 سال، از بیمارستان خاتم الانبیا استان تهران و بیمارستان قدس استان مرکزی جداسازی شدند. نمونه ها در محیط سابورو دکستروز آگار یا محیط میکروبیوتیک آگار تلقیح گردیدند. درمجموع، 30 نمونه مثبت (+) به دست آمد. برای استخراج DNA تریکوفیتون روبروم، از کیت اختصاصی استفاده شد. آزمون PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی صورت گرفت و از روش RAPD_ PCRبرای بررسی ژنومی آن ها استفاده گردید. بررسی پلی مورفیسم ژنوم، شاخص ژنتیکی ارزشمندی در ارزیابی ساختار ژنوم تریکوفیتون روبروم است.

یافته های پژوهش: 

از غربالگری نمونه های بالینی آزمایشگاه که بر اساس ویژگی های مورفولوژیک، میکروسکوپی و تست های بیوشیمیایی تعیین هویت شدند، درمجموع 30 جدایه تریکوفیتون روبروم جدا گردید. این سویه ها در 9 گروه مجزا دسته بندی شد که هرکدام از سویه ها صفات فنوتیپی و ژنوتیپی مشترک دارند. در میان کلاسترهای مشخص شده، بیشترین فراوانی مربوط به کلاستر 9 است که 12 ایزوله با ویژگی های خویشاوندی مشترک را در برمی گیرد.

 بحث و نتیجه گیری: 

بررسی پلی مورفیسم ژنومی تریکوفیتون روبروم جداشده از نمونه های درماتوفیتی افراد مبتلا به درماتوفیتوزیس در منطقه جغرافیایی تهران، با تکنیک RAPD_ PCR ، به وسیله پرایمر اختصاصی پرداخته شد که در این مطالعه، بعد مسافت و متغیر گروه سنی تاثیر بسزایی داشتند. تنوع ژنتیکی می تواند در انتقال و بیماری زایی تریکوفیتون روبروم نقش ویژه ای داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!