اثر کشندگی عصاره گیاهان بومادران Achillea millefolium و فراسیون Marrubium vulgare بر بید سیب زمینی Phthorimaea operculella Zeller (Lepidotera, Gelechiidae) در مقایسه با برخی آفت کش های شیمیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از ویژگی حشره کشی ترکیبات گیاهی، با توجه به امنیت نسبی برای انسان و محیط زیست و کارایی قابل توجه آن ها از اهمیت روزافزونی برخوردار است. در این بررسی تاثیر عصاره های مختلف گیاهان Achillea millefolium L. وMarrubium vulgare L.، در مقایسه با برخی سموم رایج، روی مرحله لاروی بید سیب زمینی مورد مطالعه قرار گرفت. لاروها روی غده های سیب زمینی در شرایط کنترل شده پرورش یافتند. اندام های هوایی گیاهان پس از جمع آوری و شستشو، در سایه خشک شده و عصاره گیری به روش خیساندن با استفاده از حلال های هگزان، اتیل استات، متانول و آب انجام شد. برای زیست سنجی، برگ های تازه سیب زمینی در غلظت های مختلف عصاره ها به مدت 5 ثانیه غوطه ور، سپس 20 دقیقه در مجاورت هوا خشک شده و در اختیار لاروها قرار گرفت. مرگ و میر لاروها پس از 48 ساعت ثبت شد. نتایج نشان داد، عصاره آبی و اتیل استاتی A. millefoliumبا LC50 معادل 96/2 و 03/44 گرم بر لیتر به ترتیب از بیشترین و کمترین سمیت روی لاروهای سن اول برخوردار بودند. در بررسی حساسیت لاروهای سن دوم مشخص شد، عصاره متانولی A. millefoliumبا LC50 معادل 03/9 گرم بر لیتر و عصاره اتیل استاتی M. vulgare با LC50 معادل 79/34 گرم بر لیتر به ترتیب بیشترین و کمترین سمیت را داشتند. مقایسه اثرات کشندگی عصاره ها با حشره کش های فن والریت، ایمیداکلوپراید و استامی پراید نشان داد که سمیت سموم شیمیایی مورد مطالعه بیشتر از عصاره های گیاهان مورد بررسی بود. استامی پراید با LC50 معادل 18/0 و 31/0گرم بر لیتر، به ترتیب علیه لاروهای سن اول و دوم، از بیشترین سمیت برخوردار بود ولی پتانسیل نسبی عصاره ها با فن والریت قابل مقایسه بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!