تعیین سطح زیان اقتصادی کرم میوه خوار Batrachedra amydraula (Lepidoptera: Batrachedridae) روی میوه شش رقم تجاری نخل خرما در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شب پره کوچک خرما Batrachedra amydraula Meyrick (Lepidoptera: Batrachedridae) و سایر کرم های میوه خوار خرما از مهم ترین آفات میوه خرما می باشند که موجب خشک شدن و ریزش خرما می شوند. در این پژوهش ارتباط بین تراکم جمعیت کرم میوه خوار خرما و میزان آسیب ناشی از آن و کاهش شاخص های عملکرد خرما روی شش رقم تجاری نخل خرما در استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، و سیستان و بلوچستان  طی سال های 1396 و 1397 بررسی شد. هزینه مدیریت تولید در دو حالت کاربرد کنترل شیمیایی و بیولوژیک و قیمت محصول در هر منطقه بر اساس پیش بینی میانگین شش ماهه محاسبه شد. نمونه برداری ها از انتهای اردیبهشت تا اوایل شهریور به فاصله هر 10 روز یک بار انجام شد. از هر درخت چهار خوشه از چهار جهت مختلف جغرافیایی درخت انتخاب و از هر خوشه، تعداد 25 عدد میوه (از نظر سالم و آلوده بودن) مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت از مدل نورتون برای محاسبه EIL در شرایط کنترل بیولوژیک و کنترل شیمیایی استفاده شد. بر اساس نتایج، هزینه کنترل بیولوژیک کمتر از کنترل شیمیایی بود. بالاترین هزینه در هر دو روش مربوط به هزینه خرید مواد کنترل کننده بود. بالاترین میزان آسیب وارده به محصول (علایم تغذیه) در اثر واحد جمعیت آفت مربوط به رقم مضافتی و کمترین آن مربوط به رقم کبکاب بود. همچنین بالاترین میزان خسارت محصول در اثر واحد آسیب (زیان ناشی از تغذیه) آفت مربوط به رقم ربی و کمترین آن در رقم سایر مشاهده شد. در کلیه ارقام مورد مطالعه، سطح زیان اقتصادی در سال 1396 کمتر از سال 1397 در هر دو روش کنترل شیمیایی و بیولوژیک بود. از طرفی هزینه در روش کنترل بیولوژیکی در هر دو سال و در کلیه ارقام مورد مطالعه پایین تر از روش کنترل شیمیایی بود. بالاترین سطح زیان اقتصادی در سال 1397 مربوطه به رقم سایر و در روش کنترل بیولوژیک (1/ 1546 لارو-روز) و کمترین آن مربوط به رقم ربی و در روش کنترل شیمیایی (81/13 لارو-روز) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!