بررسی فاکتورهای بیماری زایی جدایه های Erwinia amylovora بدست آمده از استان سمنان و ارزیابی مقاومت بافت شکوفه و میوه نارس ارقام مختلف گلابی به بیماری آتشک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هم اکنون بیماری آتشک یکی از مهم ترین بیماری های درختان میوه دانه دار در کشور محسوب می شود. در این پژوهش، 68 جدایه از سه میزبان گلابی، به و سیب از مناطق مختلف استان سمنان جمع آوری گردید. آزمون های فنوتیپی، تغذیه ای و مولکولی با استفاده از پلاسمید pEA29 باکتری انجام پذیرفت. فاکتورهای بیماری زایی شامل آمیلووران، سیدروفور و بیوفیلم در تمام جدایه ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین حساسیت و مقاومت بافت شکوفه و میوه نارس هشت رقم گلابی (شامل چهار رقم خارجی و چهار رقم بومی) سنجیده شد. نتایج نشان داد جدایه ها گرم و اکسیداز منفی، کاتالاز مثبت و از نوع بی هوازی اختیاری بودند. جدایه ها قادر به ایجاد واکنش فوق حساسیت در توتون و تولید لوان بودند ولی هیچ یک از جدایه ها قادر به تولید رنگدانه فلورسنت بر روی محیط کشت کینگ ب و رشد در 39 درجه سانتی گراد نبودند. نتایج نشان داد از میان 68 استرین جمع آوری شده 52 جدایه متعلق به باکتری Erwinia amylovora بود. نتایج بیانگر آن بود جدایه D 43 که از میزبان به و از منطقه دیباج (دامغان) جداسازی شده بود، دارای بیشترین توان بیماری زایی بود. تمامی 52 جدایه مورد بررسی قطعه 1000 جفت بازی پلاسمید pEA29 را تکثیر نمودند. نتایج بررسی های فاکتورهای بیماری زایی بر روی جدایه ها نشان داد که صرف نظر از میزبان و مکان جغرافیایی، بین دو فاکتور آمیلووران و سیدروفور ارتباط معنی داری وجود داشت. نتایج بررسی حساسیت روی بافت شکوفه و میوه نارس با یکدیگر متفاوت بود، بطوری که بیشترین مقاومت به بیماری آتشک در شکوفه ارقام گلابی درگزی و اسپادوناو در مورد میوه نارس برای ارقام گلابی دوکومیس و چینی حصار ثبت گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2270961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!