بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه های گوناگون زندگی انسان به ویژه پیشرفت وعملکرد تحصیلی دانشجویان دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.

روش کار

دراین مطالعه توصیفی مقطعی 100 نفر از کارآموزان پزشکی به روش در دسترس در سال 98 شرکت کردند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه روا و پایای هوش معنوی بود و معدل کارآموزان برای سنجش عملکرد تحصیلی بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی و آزمون همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS16 تحلیل شد.

نتایج

میان هوش معنوی (و مولفه هایش) و عملکرد تحصیلی کارآموزان ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0>p). میانگین مولفه خودآگاهی، عشق و علاقه، در کارآموزان مرد (28/10±15/44) به طور معناداری بیشتر از کارآموزان زن (68/4 ± 62/22) بود (009/0=p). در بین کارآموزان مرد، ارتباط معناداری بین مولفه خودآگاهی، عشق و علاقه و عملکرد تحصیلی وجود داشت (025/0=p). میانگین مولفه پرداختن به سجایای اخلاقی و هوش معنوی (نمره کل) در کارآموزان متاهل به طور معناداری بیشتر از کارآموزان مجرد بود (05/0>p). همچنین در بین کارآموزان مجرد، ارتباط معناداری بین مولفه تفکر کلی و بعد اعتقادی و عملکرد تحصیلی وجود داشت (040/0=p).

نتیجه گیری

با افزایش نمره مولفه خودآگاهی، عشق و علاقه در بین کارآموزان مرد و با افزایش نمره مولفه تفکر کلی و بعد اعتقادی در بین کارآموزان مجرد، میزان عملکرد تحصیلی آنها افزایش معناداری پیدا می کند. به نظر می رسد که آموزش های مناسب و مستمر در زمینه هوش معنوی و برنامه ریزی های آموزشی در جهت تقویت ارزش های معنوی دانشجویان، در ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2271525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!