بررسی اثر باکتریوسین تولید شده توسط لاکتوباسیلوس کازئی جدا شده از شیر با پتانسیل پروبیوتیکی بر توانایی تشکیل بیوفیلم توسط استرپتوکوکوس سالیواریوس جدا شده از پلاک دندانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پلاک دندان در واقع یک بیوفیلم است که در سطح دندان ایجاد می شود. ضایعات پوسیدگی به علت تغییرات اکولوژیکی نامناسب در فلور میکروبی بیوفیلم پلاک، ایجاد می شود. در این مطالعه اثر باکتریوسین لاکتوباسیلوس کازیی پروبیوتیک جدا شده از شیر بر تشکیل بیوفیلم توسط استرپتوکوکوس سالیواریوس مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی ، جداسازی 3سویه لاکتوباسیلوس کازیی پروبیوتیک از نمونه های شیر غنی سازی و کشت در محیط MRS Broth و MRS Agar در جار شمع دار ((Candle jar صورت گرفت. شناسایی اولیه لاکتوباسیلوس کازیی با تست های تخمیری قند و سایر تست های بیوشیمیایی مربوطه صورت پذیرفت، سپس با PCR و سکانس 16srDNAتوالی های به دست آمده، تایید شد. تخلیص نسبی باکتریوسین از روش رسوب دهی با سولفات آمونیوم انجام و وزن مولکولی آن به وسیله SDS-PAGE اندازه گیری و فعالیت آن سنجیده شد. جدایه های استرپتوکوکوس سالیواریوس از پلاک دندانی جداسازی و به صورت فنوتیپی و بیوتیپی شناسایی شدند. تایید مولکولی جدایه های به دست آمده با استفاده از ژن اختصاصی  gtfKبا روشPCR  انجام شد. توانایی تشکیل بیوفیلم استرپتوکوکوس سالیواریوس و بررسی اثر باکتریوسین بر تشکیل بیوفیلم با میکروتیترپلیت سنجیده شد.

یافته ها

پس از تخلیص نسبی باکتریوسین 3 سویه لاکتوباسیلوس کازیی پروبیوتیک جداسازی شده از شیر، در سنجش وزن مولکولی آن ها به روشSDSPAGE دو نمونه 3LC و LC1 باندهایی به ترتیب با وزن مولکولی 35 تا 40 کیلودالتون و حدود 75 کیلو دالتون تشکیل دادند. مایع رویی حاصل از کشت لاکتوباسیلوس کازیی و باکتریوسین ها، اثرات ضدباکتریایی علیه جدایه های استرپتوکوکوس سالیواریوس از پلاک دندانی و تشکیل بیوفیلم توسط این باکتری را نشان دادند.

استنتاج

طبق نتایج این مطالعه باکتریوسین لاکتوباسیلوس کازیی توانایی مهار رشد استرپتوکوکوس سالیواریوس و نیز کاهش تشکیل بیوفیلم را دارند و جایگزین مناسبی برای استفاده در صنایع بهداشت دهان می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!