بررسی ارزش پروگنوستیک بیومارکر های CRP و پروکلسیتونین در پیش بینی نشت از محل آناستوموز بیماران با رزکشن کولورکتال در استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

رزکسیون کولورکتال برای بیماری های مختلفی به کار می رود و نشت از محل آناستوموز یکی از عوارض آن است. اخیرا نتایج پیش گویی کننده مارکر C Reactive Protein (CRP) و پروکلسیتونین در نشت آناستوموزها مشاهده شده است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی ارزش پروگنوستیک مارکر CRP و پروکلسیتونین جهت پیش بینی وقوع نشت از محل آناستوموز در بیماران تحت جراحی الکتیو کولورکتال در استان مازندران انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه یک مطالعه طولی است که بر روی 72 نفر از بیمارانی که تحت آناستوموز روده ای قرار گرفتند در محدوده زمانی مهر 1395 تا اسفند 1396 در مرکز آموزشی درمانی بیمارستان امام خمینی ساری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. میزانWhite Blood Cells  (WBC)،CRP و پروکلسیتونین خون وریدی و میزان دمای بدن افراد مورد مطالعه پس از عمل جراحی در روزهای سوم و پنجم اندازه گیری شد.

یافته ها

در این مطالعه در 2 نفر از بیماران (8/2 درصد) نشت در محل آناستوموز مشاهده شد و پروکلسیتونین (000/0= P)، CRP روز سوم (000/0= P)، CRP روزپنجم (000/0= P) و WBC روز پنجم (041/0= P) و درجه حرارت بدن در روز سوم (014/0= P) و درجه حرارت بدن در روز پنجم (004/0= P) پس از عمل جراحی با بروز نشت آناستوموز ارتباط معنی داری داشتند.

استنتاج

بر اساس نتایج حاصل ازاین پژوهش پروکلسیتونین، CRP، WBCو درجه حرارت بدن با بروز نشت آناستوموز ارتباط معنی داری دارد. بنابراین می توان در روزهای سوم و پنجم پس از جراحی، بیماران را با اندکس های فوق پیگیری نمود و بروز عوارض را پیش بینی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!