بررسی میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران از بروشورهای دارویی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بروشور دارویی ورقه کاغذی است که با هدف فراهم کردن اطلاعات ضروری جهت استفاده موثر و ایمن از دارو، در داخل بسته دارویی قرار می گیرد. از آن جایی که بروشورها از منابع اصلی کسب اطلاعات در مورد داروها هستند، باید برای عموم مردم قابل درک باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به داروخانه های آموزشی دانشکده داروسازی تبریز از بروشورهای دارویی ایرانی، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی (1398-1397)، 200 نفر از بیماران مراجعه کننده به داروخانه های آموزشی دانشکده داروسازی به طور تصادفی انتخاب شدند. برای تعیین آگاهی و رضایت مندی بیماران در مورد اطلاعات بروشورهای دارویی ایرانی، پرسشنامه نظر سنجی محقق ساخته به صورت طیف لیکرت پنج گزینه ای طراحی شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان مربوطه تایید شد و تایید پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 بررسی گردید. نتایج آزمون آلفای کرونباخ به میزان 81/0 به دست آمد.

یافته ها

براساس نتایج به دست آمده میانگین آگاهی بیماران از بروشورهای دارویی ایرانی 50 درصد برآورد شد. اگر چه بیش ترین رضایت مندی در رابطه با «هشدارهای بارداری و شیردهی» و بعد از آن «هشدارهای مربوط به کودکان» بود اما در مجموع میزان رضایت بیماران از بروشورهای دارویی در حد متوسط ارزیابی شد (57 درصد).

استنتاج

براساس نتایج به دست آمده میزان آگاهی و رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به داروخانه های آموزشی دانشکده داروسازی تبریز از بروشورهای دارویی ایرانی در حد مطلوب نبوده و باید ساز و کارهای مناسبی در مقررات مربوط به تهیه بروشورها و همچنین نظارت های سازمان غذا و دارو اتخاذ گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!