بررسی فنوتیپی و ژنوتیپی مقاومت نسبت به فلوروکینولون ها در کلبسیلا پنومونیه جداشده از بیماران بستری در مراکز آموزشی-درمانی شهر ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مقاومت آنتی بیوتیکی کلبسیلا پنومونیه در برابر کینولون ها باعث ایجاد نگرانی های قابل توجهی در درمان عفونت های بیمارستانی شده است. گزارش های محدودی درباره شیوع ژن های مقاومت کینولونی وابسته به پلاسمید در جدایه های کلبسیلا پنومونیه از ایران وجود دارد. لذا هدف از این مطالعه ارزیابی میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های فلوروکینولون و همچنین فراوانی ژن های qnrA ، qnrB و qnrS در میان ایزوله های کلبسیلا پنومونیه جدا شده از بیماران بستری در شهر ساری بود.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی انجام شد. جدایه های باکتریایی با روش های معمول و آزمایش های بیوشیمیایی شناسایی شدند. مقاومت به آنتی بیوتیک های فلوروکینولون با استفاده از روش انتشار دیسک بررسی شد. پس از ارزیابی مقاومت، شناسایی و تکثیر ژن های qnrA،و qnrB و qnrS در جدایه ها توسط PCR انجام شد.

یافته ها

از مجموع 90 ایزوله مورد آزمایش، مقاومت آنتی بیوتیک های خانواده فلوروکینولون از بیش ترین مقدار به کم ترین شامل نالیدیکسیک اسید (55 درصد)، سیپرو فلوکساسین (36 درصد)، افلوکساسین (31 درصد)، لووفلوکساسین (29 درصد)و نورفلوکساسین (22 درصد) بود. براساس نتایج تکنیک polymerase chain reaction تعداد 47 (52 درصد)، 22 (25 درصد) و 21 (23 درصد) از ایزوله ها به ترتیب حامل ژن های qnrB،.وqnrA و qnrS بودند.

استنتاج

نتایج به دست آمده نشان می دهند که ظهور مقاومت به کینولون با واسطه پلاسمید (PMQR) به افزایش و گسترش سریع مقاومت باکتریایی به فلوروکینولون ها کمک می کند، از این رو، نظارت و ارزیابی مداوم الگوی جساسیت کلبسیلا پنومونیه نسبت به این آنتی بیوتیک ها یک ضرورت محسوب می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!