بررسی تغییرات ریختی جویبارماهی سفیدرود Oxynemacheilus bergianus, Derzhavin, 1934 در دو حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه نمک با استفاده از روش ریخت سنجی هندسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جویبارماهی سفیدرود (Oxynemacheilus bergianus) در چندین حوضه های آبریز ایران یافت می شود. با توجه به پراکنش بالای آن، مطالعه حاضر به منظور بررسی تنوع ریختی آن در دو حوضه دریای خزر و دریاچه نمک با استفاده از روش ریخت سنجی هندسی به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 115 قطعه ماهی از پنج منطقه پراکنش این گونه (رودخانه های سفیدرود و قزل اوزن (حوضه دریای خزر)، جاجرود، کردان، قم رود (حوضه دریاچه نمک) صید و با استفاده از روش ریخت سنجی هندسی مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج بیانگر الگوهای شکلی کاملا متنوع در بین جمعیت های مورد بررسی بود. نتایج همچنین نشان دهنده اختلاف معنی دار بین شکل بدن ماهیان رودخانه های مورد مطالعه بود. عمده تفاوت های مشاهده شده دربین جمعیت های مورد مطالعه مربوط به طول و عمق ساقه دمی، ارتفاع بدن، طول سر و جایگاه باله های پشتی، مخرجی و سینه ای بود. الگوهای شکلی مشاهده شده می تواند بیانگر جدایی ریختی وابسته به زیستگاه و فواصل جغرافیایی باشد که روش ریخت سنجی هندسی به دلیل توانایی بالا در تفکیک ویژگی های ریختی قادر به تفکیک آن ها بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!