انگیزه های مراجعه جهت درمان در جوانان مبتلا به وابستگی به مواد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

وابستگی به مواد مخدر یکی از انحرافاتی است که طی سالها جوامع بشری را در معرض خطر قرار داده و در دوران کنونی بیشترین و اصلی ترین قربانیان آن جوانان هستند. با توجه به ویژگیهای جامعه ما که اکثریت آن را جوانان تشکیل می دهند،و با تو جه به عوارض بیشمار اعتیاد ورود افراد به برنامه های درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است که در این فرایند، شناسایی انگیزه جستجوی درمان در افراد نیز بسیار مورد توجه می باشد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و از نوع پدیده شناسی است. شرکت کنندکان در این پژوهش 12 بیمار مبتلا به وابستکی به مواد در دامنه سنی‎18‏ تا‎30‏ سال بوده که به شیوه نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها دراین پژوهش مصاحبه عمیق بوده و از روش هفت مرحله ای کلایزی جهت تجزیه وتحلیل داددها استفاده شده است.

یافته ها

همه شرکت کنندگان در این پژوهش مرد بوده و‎10نفر از آنها مجرد و 2 نفر مطلقه بودند.91‏درصد شرکت کنندگان شغل آزاد داشته و میزان تحصیلات اکثر آنها (50 درصد) سیکل عنوان گردید. مفاهیم اصلی استنباط شده در این پژوهش شامل انگیزه های درونی و انگیزه های بیرونی مراجعه جهت درمان می باشد که هر کدام نیز دارای زیر مفهوم هایی می باشند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان می دهد که هم انگیزه های درونی و هم انگیزه های بیرونی در مراجعه جهت درمان یا جستجوی درمان موثر می باشند که از مهمترین موارد مرتبط با این انگیزه ها، علل جسمی و روانی (به عنوان انگیزه های درونی) و نیز علل اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی (به عنوان انگیزه های بیرونی) می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!