فهرست مطالب

مراقبت امروز - پیاپی 2-3 (تابستان 1385)

نشریه مراقبت امروز
پیاپی 2-3 (تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/05/17
  • تعداد عناوین: 12
|
  • بهجت افکاری*، ترانه قدس، سوسن حیدر پور، معصومه غفارزاده صفحات 4-9
    مقدمه و هدف

    یکی از شایعترین علل وحشت بیماران وحشت درد بعد از عمل می باشد. در حال حاضر با وجود پیشرفتهای وسیعی که در زمینه راه های کنترل درد به وجود آمده است، هنوز هم اکثر بیماران از درد قابل ملاحظه بعد از اعمال جراحی شکایت دارند و از معضلات اساسی در بخش جراحی،چگونکی کنترل درد اعمال جراحی است.به طور معمول در بخش جراحی جهت تسکین درد بیماران از داروهای مخدر و ضدالتهاب غیراستروییدی استفاده می شود با توجه به اثرات جانبی هر دو گروه که گاهی منجر به مخاطره افتادن حیات بیمار می شود. این مطالعه به منظور بررسی اثر بی حس کننده موضعی بوپی واکایین در تسکین درد بعد از عمل سزارین انجام شده است. ‏

    مواد و روش ها

    این بررسی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی می باشد که در مرکز آموزشی درمانی معتضدی انجام شده است.در این مطالعه‎60زن حامله اول زا که بهت سزارین به بیمارستان مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند.این افراد به طور تصادفی به دو گروه مطالعه (‏30نفر) و شاهد (‏ 30 نفر) تقسیم شدند.برای گروه مطالعه بوپی واکایین‎5/0درصد به میزان 3/0‏ سی سی برای هر کیلوگرم وزن بدن در محل برش جراحی (زیر جلد و فاشیا) در پایان عمل سزارین تزریق شد.در گروه شاهد عمل تزریق در همان محل بدون دارو انجام گرفت.افراد مورد مطالعه در بخش بعد از عمل برای مدت24‏ ساعت مورد کنترل قرار گرفتند.شدت درد و میزان مصرف مسکن در دو گروه مطالعه و شاهد،مورد مقایسه قرار گرفتند و یافته های مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ‏

    یافته ها

    نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار شدت درد در دو گروه مطالعه و در گروه شاهد‎44/1و3/12 بود که تفاوت بین دو گروه معنی دار بود (001/0=p)‏همچنین میانگین و انحراف معیار مصرف تعداد مسکن 68/0و 86/1 درگروه‏ مطالعه76/0 و 8/0 در گروه شاهد بود که بین دو گروه اختلاف معنی داروجود داشت (001/0=p). میانگین و انحراف معیار هزینه در گروه شاهد5/402 و 33/1151ریال بود که میزان هزینه در گروه شاهد کمتر بوده است و از نظر آماری اختلاف بین دو گروه معنی دار بود‎(001/0=p). ‏

    نتیجه گیری

    می توان نتیجه گرفت , علیرغم هزینه بیشتر این تکنیک آسان بوده و نیاز به مهارت و ابزار خاصی ندارد و در مقایسه با سایر روش های کنترل کننده درد بعد از جراحی حداقل عارضه را دارد. با توجه به اینکه در بخشهای زنان امکان استفاده بیشتر از مسکنهای قوی (مخدر)وجود ندارد. شاید این روش جایگزین مناسبی برای ایجاد آرامش و تسکین درد بیمار در ساعت بعد از عمل باشد .

    کلیدواژگان: درد بعد از سزارین، بی حس کننده بوپی واکائین، انفلیتراسیون محل برش جراحی
  • فاطمه میرزایی*، گلرسته خلاصی زاده، حمید بخشی، علی مظفری صفحات 10-14
    مقدمه و هدف

    زایمان بدون درد یک روش نوین زایمان در کشور است،که در مراکز محدودی انجام می شود. در صورت آگاهی زنان جامعه از این روش و تجهیز مراکز درمانی به انجام آن می توان از موارد سزارین کاست. هدف از این مطالعه تاثیر آموزش بر آگاهی زنان در مراجعه کنندگان به مرکز بهداشتی (حامله - غیر حامله) در مورد زایمان بدون درد است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه روی 72 زن مراجعه کننده به یکی از مر اکز بهداشتی شهرستان رفسنجان انجام شد. که بطور تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه ای شامل مشخصات فردی و اطلاع سنجی از زایمان بی درد تهیه و در دو مرحله توسط آنها تکمیل شده است. مرحله اول قبل از ارایه اطلاعاتی در مورد زایمان بی درد و مرحله دوم بعد از آموزش توسط متخصص زنان مجددا تکمیل شده است. نهایتا اطلاعات با استفاده از آزمون مجذور کای و تی تست مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.

    یافته ها

    این مطالعه نشان داد که میزان آگاهی زنان در مورد زایمان بی درد قبل از آموزش در‎75% زنان در حد کم و جزیی بود که بعد از آموزش ‎7/66%در حد متوسط تا زیاد ارتقاء پیدا کرد (001/0>p).

    نتیجه گیری

    با مجهزکردن مراکز درمانی به امکاناتی جهت زایمان بی درد و ارایه کلاس هایی در مورد زایمان بی درد می توانیم میزان آگاهی زنان را افزایش داده و از این طریق موارد سزارین انتخابی را کاهش می دهیم.

    کلیدواژگان: آموزش، آگاهی، زایمان بی درد
  • فریده مصطفی زاده*، معصومه رستم نژاد، مهرناز مشعوفی، حبیب الله افضلی فرد صفحات 15-20
    مقدمه و هدف

    کمر درد یکی از شایعترین معضلات بهداشتی جوامع مختلف دنیا به شمار می رود که طبق گزارش انستیتو ملی سلامت حدود‎80-50% از جمعیت جهان حداقل یکبار آن را در زندکی خود تجربه کرده اند و در صورت مزمن شدن کمر درد مشکلات مختلف اجتماعی،شخصی، اقتصادی، روانی و... برای فرد بوجود می آید و باعث تاثیر جدی روی کیفیت زندکی افراد می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندکی بیماران مبتلا به کمر درد مزمن انجام شده است.

    مواد و روش ها

    91 بیمار‏ مبتلا به کمر درد مزمن در یک مطالعه توصیفی - مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند که این بیماران به مراکز فیزیوتراپی شهر اردبیل در سال‎1383مراجعه کرده بودند و کمر درد مزمن بر اساس شرح حال و ویزیت پزشک متخصص تشخیص داده شده بود. یافته ها با استفاده از یک پرسشنامه با 9 سطح (هر سطح 6 سوال) جمع آوری شدند و پاسخ هر سوال از‎1‏تا 6بر حسب شدت مشکلاتی که شخص تجربه می کند کدگذاری شد. پس از ثبت اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    یافته ها نشان دادند که 46 نفر(7/51%)‏ قادر به مراقبت از خود هستند. 13نفر(4/34%)‏ با بلند کردن اشیاء سنگین دچار کمر درد زیاد می شوند. 27 نفر (30%) با پیاده روی بیش از‎1‏ کیلومتر در روز دچار کمر درد می شوند. 24 نفر (2/27%) بیش از یک ساعت قادر به نشستن دریک محل نیستند و دچار کمر درد می شوند. 26 نفر(9/29%) بیش از‎10‏ دقیقه قادر به ایستادن در یکجا نیستند.40 نفر (2/47%) با مسافرت دچار کمر درد می شوند.در 45 نفر (5/66%) کمردرد باعث عدم خواب مناسب می شود. 22 نفر(9/28%) بعد از فعالیت جنسی دچار کمر درد می شوند . 35 نفر(2/40%) در زندگی اجتماعی روزمره دچار مشکل می شوند.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت، برای رسیدن به کیفیت مطلوب زندگی و بدون مشکل برگزاری کارگاه های آموزشی برای بیماران،پرسنل بهداشتی و خانواده های بیماران دارای اهمیت می باشد. تا با کنترل بیماری از میزان از کار افتادگی،محدودیت اجتماعی، نگران های روحی و مراجعه مکرر به پزشکان برای درمان کاسته شود.

    کلیدواژگان: کمردرد مزمن، کیفیت زندکی
  • نسرین پورعلی محمدی*، شیرین رهنما، فرخنده شریف صفحات 21-32
    مقدمه و هدف

    اکر چه همودیالیز یکی از روش های کنترل کننده اوره خون و نجات دهنده زندگی بیش از‎000/100‏ بیمار است و در سایه آن تا کنون صدها هزار نفر از مرکز حتمی نجات یافته اند. اما این شیوه درمانی قادر به حل تمام مشکلات بیماران نمی باشد بلکه اغلب مشکلات عدیده ای را به همراه خواهد داشت که با مشاوره و آموزش و مشارکت بیمار در امر طراحی مراقبت از خود و با افزایش عزت نفس و ارتباط مناسب و مداوم به حداقل می رسد . هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آموزش و مشاوره بر مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی بیماران مراجعه کننده به کلینیک آموزش و مشاوره همودیالیز بوده است. ‏

    مواد و روش ها

    در این مطالعه شبه تجربی اطلاعات با استفاده از فرم بررسی و چک لیست به روش مشاهده،مصاحبه و معاینه قبل و بعد از برنامه آموزش و مشاوره در روزهایی که بیماران به کلینیک همودیالیز مراجعه می کردند جمع آوری گردید. مطالعه بر روی 92 بیمار مراجعه کننده به کلینیک آموزش و مشاوره همودیالیز که مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ‏

    یافته ها

    اکثر نمونه های مورد مطالعه (1/51%)‏ مرد، میانگین سنی آنها 47 سال،حداکثر مدت زمان درمان با همودیالیز 9 سال و(8/59%) و دو بار در هفته دیالیز می شدند. در (7/46%)و علت نارسایی کلیه فشار خون بالا بوده است.آزمون ویلکاکسون اختلاف آماریمعنی داری‎(0001/0P=)میان میانگین مشکلات جسمی واحد های مورد پژوهش قبل و بعد از آموزش خصوصا در مورد مشکلاتدستگاه گردش خون نشان داده در حالیکه اختلاف معنی داری بین میانگین مشکلات جسمی واحد های مورد پژوهش در مورد ابتلا بهعفونت شانت یا فیستول قبل و بعد از آموزش مشاهده نشد. بیشترین مشکل اجتماعی قبل از آموزش ترک شغل (2/65%)بود که بعد ازآموزش به (4/55%)رسید و بیشترین مشکل روانی آنها قبل از آموزش افسردکی بود (51%)که بعد از آموزش و مشاوره روانی به(9/36%)رسید . آزمون آماری مقایسه زوج ها اختلاف معنی داری میان میانگین میزان اسید اوریک،کراتینین،سدیم،پتاسیم، آلبومین و فشار خون سیستول قبل و بعد از آموزش نشان داد (0001/0P=)در حالیکه میان میانگین میزان اوره قبل از دیالیز، فسفر وکلسیم قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد. فشار خون سیستولی قبل و بعد از مشاوره تغییرکرده بود (0001/0P=). ‏

    نتیجه گیری

    یافته ها نشان داد که اکثر واحد های مورد پژوهش دچار مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی هستند که با انجامآموزش و مشاوره از طریق کلینیک آموزش و مشاوره همودیالیز میتوان طیف وسیعی از آنها را کاهش داد و کیفیت زندکی آنان را بهبود بخشید.

    کلیدواژگان: همودیالیز، مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی، کیفیت زندگی، آموزش و مشاوره
  • شیرین قاضی*، ابراهیم فلاحی صفحات 33-38
    مقدمه و هدف

    روش سخنرانی یکی از قدیمی ترین روش های تدریس است که در حال حاضر نیز توسط بسیاری از اساتید در دانشگاه های مختلف دنیا از جمله دانشگاه های علوم پزشکی ایران بطور رایج مورد استفاده قرار می گیرد. اما، از آنجاییکه این روش بر نقش استاد تاکید فراوان دارد، توسط بعضی از محققین پژوهش در آموزش مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. از طرفی،بعضی مطالعات انجام گرفته نتوانسته است اختلاف معنی داری بین روش سخنرانی و مشارکتی در میزان یادگیری پیدا نماید. به همین دلیل، این مطالعه با هدف مقایسه دو روش تدریس سخنرانی و مشارکتی در میزان یادگیری دانشجویان انجام شد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق به روش تجربی بر روی دانشجویان ترم اول شبانه رشته های بهداشت خانواده و مبارزه با بیماریها برای درس اصول تغذیه در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفت. تعداد کل دانشجویان 36نفر بود که بعد از جور شدن از نظر جنس، سن و و رشته تحصیلی به طور تصادفی به دو گروه (هر گروه 18 نفر) روش سخنرانی و مشارکتی تقسیم شدند. بطوریکه در هر گروه 9 دختر و 9 پسر از هر دو رشته وجود داشت. بعد از 8جلسه آموزش بدون اطلاع قبلی یک آزمون در قالب‎20‏سوال چهارگزینه ای برگزار گردید. از آزمون من-ویتنی برای مقایسه میانگین نمرات کسب شده توسط دو گروه استفاده شد.

    یافته ها

    ‏ 16نفر از دانشجویان گروه مشارکتی در آزمون شرکت نمودند. میانگین نمره آنها 7/7و انحراف معیار 9/2بود. در گروه سخنرانی از‎18نفر دانشجو‎15‏ نفر(9/88درصد) در آزمون شرکت کردند. میانگین نمره آنها 3/8با انحراف معیار 4/2بود. تفاوت معنی داری بین دو روش تدریس مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    بین دو روش مشارکتی طرح کارآیی تیم و سخنرانی در کسب نمره توسط دانشجویان کاردانی تفاوت عمده ای دیدهنشد. ولی با توجه به محدودیتهای این مطالعه و از طرفی تمایل بیشتر دانشجویان برای اجرای روش مشارکتی پیشنهاد می شود در اینزمینه مطالعات بیشتری انجام شود.

    کلیدواژگان: روش تدریس مشارکتی، سخنرانی، دانشجو، میزان نمره
  • کبری رضایی *، محمدجواد طراحی، جواد زارعی صفحات 39-44
    مقدمه و هدف

    امروزه استانداردسازی بخش های اورژانس از مهمترین اولویت ها در سیستم های بهداشتی- ‏درمانی محسوب می گردد. اما، تاکنون بررسی مشخصی در ایران در خصوص نحوه و میزان استاندارد نمودن مراکز و بخش فوریت های طبی بیمارستانها انجام نشده است. این مطالعه توصیفی- مقطعی به منظور تعیین میزان رعایت استانداردهای پرسنلی، امکانات و تجهیزات در بخش فوریتهای بیمارستانهای لرستان از دی تا بهمن ماه‎1383انجام گرفت. ‏

    مواد و روش ها

    اطلاعات مورد نظر توسط یک چک لیست (حاوی 397 سیوال در 6 گروه) بود که به طریق مشاهده و مصاحبه از مجموع‎10 بخش اورژانس جمع آوری گردید. اطلاعات اصلی شامل سیوالات مربوط به رعایت استانداردهای پرسنلی،اصول اخلاقی، وسایل و ملزومات،ترالی و انبار اورژانس بود که در دو نوبت بدون اطلاع قبلی به هر بخش مراجعه و جمع آوری گردید. سپس میانگین پاسخ های مثبت به موارد مربوط به رعایت اصول اخلاقی، وجود امکانات،وسایل، داروها و امکانات لازم به صورت رعایت استاندارد کامل (‏100% پاسخ مثبت)،نسبی(بیش از70 درصد پاسخ مثبت)،متوسط)بین70-50‏ درصد)و ضعیف (کمتر از50‏ درصد)تفسیر گردید. ‏

    یافته ها

    از مجموع ده بخش فوریتهای بیمارستانهای استان لرستان، اشغال تخت در‎3‏ بخش بیش از50‏ درصد و در سه بخش نیز کمتر از‎30 درصد بود. متوسط زمان انتظار مددجو از هنگام مراجعه به بخش تا دریافت اولین مراقبت،در 7 بخش بین10-5 دقیقه و در3بخش بین 5 تا‎10‏ دقیقه بود. 2 بخش بیش از‎70‏ مراجعه در 24ساعت داشتند. به طور کلی رعایت استاندارد از نظر وجود امکانات، داروها و وسایل مورد نیاز و اصول اخلاقی مربوط به بیمار و همراه او در هیچ یک از بخش ها به طور کامل رعایت نشده بود.‎90درصد بخش ها واحد جدا برای هر بیمار نداشتند. سه بخش نیاز مبرم به جراح اعصاب داشتند. پزشکان عمومی در 2بخش دوره آموزش فوریت ها و احیاء قلبی عروقی را نگذرانده بودند. در 7 بخش، تعداد پرسنل پرستاری استاندارد و در یکی از بخشها بیش از استاندارد بود. از 28قلم داروی خط اول در ترالی اورژانس، فقط یک بخش حداکثر 25 قلم دارو بقیه کمتر داشت. از نظر رعایت اصول و موازین اخلاقی در مورد بیمار و همراه او،2بخش وضعیت ضعیف و نامناسب داشتند. از 48 مورد لازم در رابطه با میزان آمادگی بخش های اورژانس هنگام مواجه با شرایط بحرانی،فقط یکی از بخش ها دارای ‏ 27 مورد و در بقیه کمتر بود . در خصوص رعایت معیارهای استاندارد از نظر امکان دسترسی شبانه روزی به قفسه اورژانس مجهز نیز، از 32وسیله مورد نیاز، فقط یک بخشها حداکثر23وسیله داشت و در بقیه کمتر بود.

    نتیجه گیری

    به طور کلی نتایج این بررسی حاکی از وجود نارسایی های زیاد و غیر استاندارد بودن معیارهای مربوط به وسایل، داروها و تجهیزات اورژانس و همچنین عدم رعایت استانداردهای اخلاقی و رفتاری بود. البته از نظر تعداد پرسنل پرستاری،7 بخش استاندارد و یکی از بخش ها بیشتر از استاندارد بود.

    کلیدواژگان: بخش فوریت ها، رعایت استانداردها، لرستان
  • فریده ملکشاهی *، علی فرهادی، زینب رحمانشاهی، مژگان ملکشاهی، فتانه ملکشاهی صفحات 45-54
    مقدمه و هدف

    در جهان امروزخشونت نسبت به زنان یکی از مسایل بزرگ بهداشت عمومی محسوب می شود و در طی دهه های اخیر به صورت پدیده ای همه گیر درآمده است. نتایج مطالعات موید آن است که در آمریکا‎12‏ میلیون نفر زنان در برهه ای از زندگی خود تجربه خشونت جسمی را داشته اند. در ایران نیز مانند سایر کشور ها خشونت علیه زنان یک معضل مهم اجتماعی است. از آنجا که تعدی نسبت به زنان دستیابی به دیگر اهداف برنامه های توسعه و بهداشت را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد، با شناسایی میزان آزار و تعیین عوامل زمینه ساز و مرتبط با همسر آزاری میتوان اولین گام را در جهت مداخلات همه جانبه برداشت. دراین راستا پژوهش فوق با هدف تعیین میزان خشونت جسمی و روانی و عوامل موثر بر آن در زنان متاهل انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    این مطالعه یک پژوهش توصیفی، تحلیلی، مقطعی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی مشخصه های فردی ، اجتماعی، اقتصادی روانی زوجین و قسمت دوم پرسشنامه شاخص همسر آزاری I.S.A شامل تعیین نوع آزار(جسمی، روانی)و شدت آن استفاده شد.نمونه شامل‎1054زن همسردار بود که به روش سیستماتیک انتخاب شدند. اطلاعات به روش مصاحبه در بازدید از منزل جمع آوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه با اعتبار محتوا و آزمون مجدد کسب گردید. پس از جمع آوری داده ها از نرم افزارEPI6 برای تجزیه و تحلیل داده ها در قالب آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج پژوهش در مورد میانگین نمره آزار نشان داد اکثریت نمونه ها از به ندرت تا بسیار فراوان آزار را تجربه نموده به طوری که،4/75%واحدها تجربه آزار جسمی و 1/94%تجربه آزار روانی را داشتند. شدت آزارجسمی 9/22%وخشونت روانی7/50%درحد متوسط و 1/22%در حد شدید بدست آمد همچنین نتایج همبستکی مثبت بین نمره آزار جسمی و روانی (01/0=p) و شدت آزار جسمی و روانی (01/0=p) نشان داد. بین سطح تحصیلات،اعتیاد همسر، شغل،سابقه خشونت در خانواده،نوع خانواده،نوع ازدواج با شدت آزار ارتباط معنی دار و بین سن زن با شدت آزار ارتباط معکوس مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    همسرآزاری در تمام طبقات اجتماعی رخ می دهد. با اینکه هنوز آمار روشنی در زمینه شیوع همسرآزاری در دسترس نیست،به نظر می رسد از شیوع بالایی برخوردار باشد. با توجه به یافته های پژوهش می توان پس از بررسی دقیق خانواده ها در امر پیشگیری، تشخیص و درمان هر چه سریعتر مشکل همسر آزاری در زوجین موثرتر عمل نمود و با ارایه آموزش و حمایت و ارجاع مناسب و افزایش توانمندی افراد، فرهنگ سازی ، مشاوره، آموزش مهارتهای زندگی، حل مشکلات زندگی به دور از خشونت آگاهی از حقوق همسر و...از خشونت خانوادگی پیشگیری و سلامت خانواده را ارتقاء داد.

    کلیدواژگان: خشونت، جسمی، غیرجسمی، زنان همسردار، مشخصه های زوجین
  • مرضیه مومن نسب *، فریبا طرهانی، پروانه احمدی صفحات 55-60
    مقدمه

    ارزشیابی یکی از مهمترین مراحل نظام آموزشی است که بخش عمده ای از وظایف مدرسین در امر آموزش را به خود اختصاص می دهد . آزمونهای کتبی و به ویژه سوالات چند گزینه ای جهت بررسی اطلاعات فراگیران در حیطه شناختی مورد استفاده قرار می کیرد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است که بر روی 162 برگه آزمونهای انجام شده در نیمسال اول تحصیلی 81-80 در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. تعداد812 سوال چند گزینه ای و کلیه سوالات غیر چند گزینه ای توسط چک لیستهای تهیه شده،مورد بررسی قرار گر فتند .

    یافته ها

    نتایج نشان داد که در 45 درصد برگه های آزمون فقط سوالات چند گزینه ای وجود داشت . 9/38%سوالات چند گزینه ای فاقد نقص ظاهری و 1/61%دارای یک یا چند نقص بودند . مهمتربن اشکالات شامل یکسان نبودن طول گزینه ها، منفی بودن ریشه سوال، مشخص نکردن عبارت منفی،وجود علایم اختصاری،واضح نبودن ریشه سوال،تکرار مطالب مشترک در گزینه ها و ناقص بودن ریشه سوال بوده است .

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه مطالعات مشابه نیز وجود چنین نقایصی را در سوالات آزمونهای کتبی تایید می کنند.پیشنهاد می شود که با برگزاری دوره های باز آموزی و بررسی و باز خورد آن به اساتید در جهت بهبود آزمونها اقدام گردد.

    کلیدواژگان: بررسی کیفی، آزمونهای کتبی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
  • پروین آستی *، کتایون بختیار، ماندانا ساکی صفحات 61-65
    مقدمه و هدف

    شیوع مسمومیت حاملگی در حدود 5% تا 7% حاملگیها است و با وجود فشارخون بعد از 20 هفته‏ حاملگی تا 6 هفته بعد از زایمان مشخص می شود. با توجه به عوارض بالای مسمومیت حاملگی روی جنین و نوزاد مطالعه ایی با هدف کلی تعیین عوارض جنینی و نوزادی در زنان باردار مبتلا به مسمومیت حاملگی مراجعه کننده به زایشگاه بیمارستان عسلی خرم آباد انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی - توصیفی تحلیلی است که به مدت 6 ماه در سه شیفت کاری در زایشگاه بیمارستان عسلی انجام گردید. روش نمونه به صورت سرشماری انجام گرفت.تعداد کل نمونه ها شامل1862خانم حامله بود که ازاین تعداد‎1761نمونه دارای فشار خون طبیعی و 101‏ نمونه با مسمومیت حاملگی به زایشگاه بیمارستان عسلی مراجعه کردند.در این مطالعه بیماران مبتلا به مسمومیت حاملگی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشتامه ؛ مصاحبه و مشاهده بیماران جمع آوری گردید. ‏ برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری توصیفی وآزمونهای مجذورکای استفاده شد.

    یافته ها

    در این تحقیق از مجموع 1862 واحد مورد پژوهش؛42/5%مسمومیت حاملگی داشتند. نتایج عوارض بارداری در واحدهای مورد پژوهش بقرار ذیل است: 3/34 درصد وزن کم موقع تولد، 29درصد زایمان زود رس،‎5/12 درصد توقف رشد داخل رحمی ،25/6 درصد مرگ داخل رحمی جنین. در این تحقیق ارتباط معنی داری بین مسمومیت حاملگی با سابقه فشارخون بالا قبل ازبارداری با 001/0=p وجود داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه مسمومیت حاملگی بر نتایج حاملگی اثر سو دارد لذا با کنترل دقیق در زمان قبل و حین بارداری و زایمان و آموزشهای لازم به اینگونه مادران تا حد زیادی میتوان از وقوع عوارض مادری و جنینی آن کاست.

    کلیدواژگان: مسمومیت حاملگی، نتایج حاملگی، زایمان زود رس، توقف رشد داخل رحمی جنین
  • فرانک صفدری ده چشمه *، معصومه دل آرام صفحات 66-73
    مقدمه و هدف

    کیفیت درآموزش عالی یک ارزش هسته ای و اعتباربخشی به عنوان یک الگوی ارزیابی رویکرد موثری برای ارتقای کیفیت و سنجش برنامه های آموزشی است.با توجه به نقش مهم آموزش مامایی در ارتقاءسلامت جامعه، پژوهش حاضر با هدف تعیین استانداردهای بین المللی دروندادی (اعضای هییت علمی و دانشجویان) در آموزش مامایی و پیشنهاد استانداردهای مناسب کشوری انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه چند بعدی (تری آنگولیشن) است که داده های آن طی 7مرحله گردآوری شده اند که در مراحل 1تا3‏ پس از جستجو و استخراج استانداردهای کشورهای مختلف، ابزار نظر سنجی که شامل حوزه ها و استانداردهای پیشنهادی است تعیین و طی مراحل 4تا7 با تکنیک دلفی و از طریق اجماع این حوزه ها و استانداردها به نظر سنجی گذاشته شده است. جمعیت پژوهش 25 نفر و شامل مدیران گروه های مامایی دانشگاه های علوم پزشکی دولتی با حداقل مقطع کارشناسی پیوسته مامایی کشور و اعضا هیات بورد مامایی می باشند که بترتیب از طریق نمونه گیری آسان و سرشماری در پژوهش شرکت داده شدند.نتایج توسط روش های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    پس از بررسی پاسخهای واحدهای مورد پژوهش در طیف مطلوب، نسبتا مطلوب و نا مطلوب و اعمال نظرات ایشان ازطریق تکنیک دلفی یافته های نهایی درد و حوزه و مجموعا 55 استاندارد پیشنهادی: حوزه اعضای هییت علمی (24 استاندارد)وحوزه دانشجویان(‏31استاندارد) استخراج گردید که بطور کامل در اصل مقاله ارایه خواهند شد.

    بحث و نتیجه گیری

    استاندارد سازی و ملی کردن استانداردهای آموزشی از طریق اجماع می تواند راهکاری موثر در ارتقاء کیفیت آموزش مامایی در ایران باشد که استخراج استانداردهای بین المللی و تطبیق آنها با وضعیت سازمانی اداری و نظام آموزشی کشور و استفاده از دانش صاحب نظران رشته از مهمترین مراحل آن به شمار می روند.

    کلیدواژگان: استاندارد، آموزش مامایی، درون داد، اعتباربخشی
  • غلامرضا طالعی *، ناهید حسینی نژاد میر، هوشنگ نفیسی، آرام طولابی، فاطمه جلالی زفرئی صفحات 74-79
    مقدمه

    حدود دو قرن است که پزشکان و شاغلین و حرفه های پزشکی از روپوش سفید استفاده می نمایند. اما تاثیر آن درپیشکیری و عفونت اثبات علمی نشده است و همچنان مورد تردید قرار می کیرد . در این پژوهش میزان آلودگی باکتریایی و قارچی روپوش سفید دانشجویان پزشکی خرم آباد مورد آزمایش قرارگرفته است . ‏

    مواد و روش ها

    تعداد 27 روپوش با سواپ مرطوب استریل مورد نمونه برداری قرار گرفت و سپس در محیط آگار مغذی،‎تیوگلیکولات و مک کانکی کشت شدند و پس از 24 ساعت انکوباسیون شمارش کلنی شدند .نمونه های آب و هوای محیط کار نیز‎‏مورد آزمایش قرار گرفتند.‎

    یافته ها

    بطور متوسط‎8/10کلنی باکتری و قارچ از هر روپوش جدا شد که بیشترین آن ها108‏ وکمترین آن ها صفر (3نمونه)بودند(انحراف معیار9/17) ‏.باکتری های جدا شده عمدتا" گرم مثبت و محیطی بودند ‏ به ندرت باکتر ی های گرم منفی در روی محیط مک کانکی مشاهده شد .

    نتیجه گیری

    وجود مقدار کمی باکتری های محیطی روی روپوش سفید کارکنان پزشکی طبیعی به نظر می رسد و دلیل بر انتقال عفونت نمی باشد.اما بایستی از نظر وجود باکتری های بیماریزای خاص یا محیط انتخابی و اختصاصی روپوش ها مورد آزمایش گیرد تا نقش آن ها از نظر عفونت بیمارستانی روشن گردد.

    کلیدواژگان: فلور میکروبی، روپوش آزمایشگاه، شمارش کلنی، عفونت های بیمارستانی
  • مالک فریدونی مقدم *، محسن یزدانی، محمود نصیری، احمدرضا یزدان نیک صفحات 80-88
    مقدمه و هدف

    وابستگی به مواد مخدر یکی از انحرافاتی است که طی سالها جوامع بشری را در معرض خطر قرار داده و در دوران کنونی بیشترین و اصلی ترین قربانیان آن جوانان هستند. با توجه به ویژگیهای جامعه ما که اکثریت آن را جوانان تشکیل می دهند،و با تو جه به عوارض بیشمار اعتیاد ورود افراد به برنامه های درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است که در این فرایند، شناسایی انگیزه جستجوی درمان در افراد نیز بسیار مورد توجه می باشد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و از نوع پدیده شناسی است. شرکت کنندکان در این پژوهش 12 بیمار مبتلا به وابستکی به مواد در دامنه سنی‎18‏ تا‎30‏ سال بوده که به شیوه نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها دراین پژوهش مصاحبه عمیق بوده و از روش هفت مرحله ای کلایزی جهت تجزیه وتحلیل داددها استفاده شده است.

    یافته ها

    همه شرکت کنندگان در این پژوهش مرد بوده و‎10نفر از آنها مجرد و 2 نفر مطلقه بودند.91‏درصد شرکت کنندگان شغل آزاد داشته و میزان تحصیلات اکثر آنها (50 درصد) سیکل عنوان گردید. مفاهیم اصلی استنباط شده در این پژوهش شامل انگیزه های درونی و انگیزه های بیرونی مراجعه جهت درمان می باشد که هر کدام نیز دارای زیر مفهوم هایی می باشند.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش نشان می دهد که هم انگیزه های درونی و هم انگیزه های بیرونی در مراجعه جهت درمان یا جستجوی درمان موثر می باشند که از مهمترین موارد مرتبط با این انگیزه ها، علل جسمی و روانی (به عنوان انگیزه های درونی) و نیز علل اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی (به عنوان انگیزه های بیرونی) می باشد.

    کلیدواژگان: انگیزه، جوانان، درمان وابستگی به موا
|
  • Behjat Afkari *, Taraneh GHods, Sosan Heidarpour, Masoumeh Ghafarzadeh Pages 4-9
    Background

    Post operative pain is one of the most important causes of patient's fear.according to International Pain Association pain is unpleasure sense, and an emotional experience with tissue truma.In spite of knowldge in analgesic drugs pharmacology and physiology of pain and also great development in the ways of pain control,yet the most patient complain from post operative pain and the essential problem is how to control the post operative pain in surgery wards.The impact in unfairble effect of pain physiology lead to long hospitalization and more cost.usually opoid drugs and NSAIDS are used to relifing pain in surgry wards. According to side effects that occasionally lead to patient death.This study has been accomplished to evaluate effects of local anesthetic bupivacaine to reliefi post caesarean section pain.

    Material and Methods

    In This study 60 nuligravida patients scheduled for elective cesarean under general anesthesia, aged 18-40 years, without medical problem, were investigated in a randomized clinical trail,in Moatazedi hospital.patients were randomaly allocated between two groups to recive 0.3 ml/kg bupivacaine %0.5 (study group) after clousurre of fascia the subcutaneous tissues were infiltrated and control groups has no infiltration bupivacaine. pain score and analgesic consumption were comparied between groups during first 24 hours .The data were analysed by ch-squar, manwhitny and T-Test.

    Finding

    This study demonstrated that the mean of pain intensity was 9.83 ± 2.21 in study group and 12.3 ± 1.44 in cotrotral group. that there was statistically significant differences between the groups (P=0.001).also the mean of analgesic consumption was 0.8 ± 0.76 in study group and 1.86±0.68 in control group that there was significant differences between groups (P=0.001). The mean of the cost in study group was 48068 ± 446.60 Rials and in control group 1151.33 ± 402.5 that there was statistically significant differences between the groups (P=0.001).

    Conclusions

    This study demonstrate that subcutaneous wound infiltration with bupivacaine%0.5,inspite of a great deal of costing is an easy technic and has no need special instruments or skills, and in comparison with other ways of control post operative pain, has the few side effect, because no one of patient had special problem during the study. Where as, there is not possibiling of using more opiod ( the potent analgesic). perhaps this way is better and practical for replaceing, and provide comfortness and pain's relief at the first hours after the operation.

    Keywords: Post caesarean pain, Local anaesthetics, Bupivacaine, Wound infiltration
  • Fatemeh Mirzaie *, Golrasteh KHolase zadeh, Hamed Bakhshi, Ali Mozafari Pages 10-14
    Background

    A new field of pain relief in labor has developed in Iran, that doing in some centers. They can reduce to cesarian by education of women and equipment of care centers. The purpose of this study is the effect of education on women knowledge to pain relief in labour, reffered to health centers.

    Material and methods

    In this study were 72 Evaluated women. That referred To health center in Rafsanjan. They were selected by a simple – random method to answered a questionnaire in two stages , based on personal information’s and their knowledge on pain relief of labor one before and one after the education, by gynecologist, finally the information’s were analyzed with t-test and chi-square.

    Finding

    This study showed that the level of knowledge before the education was low and little in 75% of women, and after education was increased medium to many in 66.7% of women.

    Conclusion

    We could increase the level of knowledge of women with equipment of care centers and the present glasses about pain relief in labor. We could reduce elective caesarian.

    Keywords: Pain relief, Labor, Pducation, knowledge, women
  • Faredeh Mostafazadeh *, Masoumeh Rostamnajad, Marhnaz Mashofi, Habibollah Afzali fard Pages 15-20
    Background

    Low back pain is one of the most common health complications in different community that 50% -80% of people of world had low back pain once time in life. Chronic low back pain has a complication such as social, individual ,economical, emotional and ... in people and effect in quality of life among patinas. The aim of this study was determination quality of life among patient of chronic low back pain.

    Materials and Method

    In this prospective study, 91 patients With chronic low back pain who were that admitted physiotherapy To clinics in Ardabil and were studied data were collected by qestionaire (9steps).

    Finding

    In This Study results shows that 46 (51.7%) of patient had selfcare. 31(34.4°%) of patient had pain by lifting heavy things, 27(30%) had low back pain by stepping over l km/day, 24(27.2%) can not set down over l hour, 26(29.9%) of patients couldn't stand over 10 minutes, 40(47.1%) of patient had low backe pain on traveling, 47(66.7°%) didn't have good sleeping, 22(28.9%) had pain after sexual activity, and 35 (40.2%) had complication in social activity.

    Conclusion

    results showed that patient with chronic low back pain need education to control complications and improve their quality of life.

    Keywords: Chronic, low back pain, Quality of life
  • NASREIN POURALI MOHAMADI *, SHEREEN RAHNAMA, FARKHONDE SHAREF Pages 21-32
    Background

    Although hemodialysis is one of the most useful methods for control uremie and saving the life of more than 100000 patients , But it has been found this treatment method will not able to solve all patient's problem .Counseling and education can encourage patients to participtate in self care design , increase their self steem. The purpose of this study was to investigate the effect of counseling and education on biopsycho- social problems of hemodialysis patients referring to hemedialysis counseling clinic.

    Material and Methods

    In this semi-experimental study data collection was performed by using questionnaire,checklist,close observation, interview and physical examination on 92 patients who were undergoing hemodialysis, prior and after the intervention. convenience sampling was selected according to intervention .

    Findings

    The result has shown that most of the samples are men 51/1 % with the age mean of 47 and duration of therapy for 59.8% of the patients was 9 years, twice a week .The cause of ESRD was hypertension in 46.7% of the patients. A significant difference has shown by willcoxon test in mean average of physical problems of patients before and after the intervention specially on circulatory system ,but no difference determined in shunt or fistula site which was prone to infection . The most social problems before the intervention were job loss 65.2% , which was changed to 55.4% after intervention. From the point of psychological problem in 51% of the patients before the intervention depression was the most , which decreased to 36.9% after the intervention. Lab results has shown some changes in level of uric acid , creatinin, sodium , potassium and albumin which a significant differnce was determind by pair comparison test (P=0.0001).In the level of calcium phosphorous and urea no change has been shown before and after intervention. Systolic blood pressure was changed before and afterr counseling (P=0.0001).

    Conclusion

    This study has shown that most of the patients were suffering form physical and psychological problems and counseling can reduce these problems and improve the patient's quality of life.

  • SHerin Ghazi *, Ebrahim Fallahi Pages 33-38
    Objectives

    Lecture method is one of the oldest teaching methods which are used by many teachers in Iranian universities of medical sciences and other countries in the worlds. As, this method emphasizes on lecturer effect, it is assayed and discussed by some of researchers who work on education area. On the other hand, some carried studies did not find any significant difference between effect of cooperative and lecture teaching methods on students' learning. So, the study was carried out to determine comparison effects of the cooperative and lecture teaching methods on the learning of the students.

    Methods

    This experimental study was carried out on 36 family health (18 girls) and diseases control (18 boys) students intheHealth School of Lorestan University of Medical Sciences. The students were matched and categorized into two groups; lecture and team effect of design (TED) as a cooperative teaching method (9 females and 9 males in each group). After 8 two- hour sessions (during 8 weeks) of instruction, a four choice exam (20 questions) was executed. Mann-Whitney test was used to compare mean scores of the two groups.

    Results

    In nutrition course, 16 students of cooperative method group and 15 (88.9%) persons of the other group were participated in the exam. Mean± SD of their score was 7.7±2.9 and 8.3± 2.4, respectively. Differences were not significant.

    Conclusion

    There was not seen any significant difference between TED and lecture teaching methods in getting score. Of course, more studies about this matter is necessary.

    Keywords: Team effect design, lecture teaching method, student, Lorestan
  • Kobra Rzaei *, Mohamad javad Tarrahi, Javad Zaraei Pages 39-44
    Background

    Nowadays, ED standardization is one of the most of important priorities in Health system, but in EDs or emergency centers has been reported in Iran.

    Materials and Methods

    This Cross-sectional study was done to determine SP of personnel, Possibilities, and preparation in EDs in Lorestaruriran, from January to March 2005. Data gathered by a Questionnaire (397 questions in 6 groups) by observation (check list) and interview in all of EDs (10 EDs). The main questions were related to SP of personnel ethics, possibilities, emergency's trolley and repository that gathered twice without any notification. Then, the mean of positive answers to ethics items, possibilities, preparations, and drugs items commented as Poor SP (less than 50% positive answers), Moderate SP (50-70%), Relatively SP (more than 70%) or Complete SP (100%).

    Findings

    In This Study Bed occupying in three EDs were more than 50%, and in others, were less than 30%. Mean time of arrival to getting the first care was between 5-10 minutes. The number of visitors was more than 70 in 24 hours in two EDs. In general, the SP related to possibilities, preparations, drugs, equipments and ethics for clients and their accompanying, didn't Complete in all of EDs. 80% of EDs had severe need to neurosergeon. In two EDs, Physicians were not qualified to perform the emergency care and CPR. In seven EDs the numbers of nursing personnel were more than standards. Only one of the EDs had 25 of 28 first line drugs. Ethics SP for clients and their accompanying in three EDs was poor and undesirable. Only 27 of 48 necessary items were found in one of EDs related to encounter of disaster and crisis. Also, SP for need to use of standard emergency cabinet in only one of EDs was maximum 23 of 32 (Moderate SP).

    Conclusions

    In This Study The results showed much inadequantely and unstandard criteria related to equipments, possibilities, preparations, drugs, and ethics in Lorestan's EDs. of course, seven EDs had SP for nurse number; even one of them was more than standards.

    Keywords: Emergency Departments, Standards Performance, Lorestan
  • Faredeh Malekshahi *, Ali Farhadi, Zenab Rahmanshahi, Mojgan Malekshahi, Fataneh Malekshahi Pages 45-54
    Background

    Wife abuse is an old phenomenon, but only recently and with the advent of the women's movement,public attention has been given to this form of family violence. Demostic violence has been an all over increasing phenomenon, The victims of which are mostly women. Individuals with certain personal, familiar,socio- economic and emotional caharacteristics may be threatened for incidence subjected to it is aggravated consequences. Therefore, reviewing the kind and servity wife abuse and effectiveness factors of this group can be prevent the abuse.

    Materials and Methods

    This survey was analytic- descriptive- cross sectional.a two part questionaire was empolyed to question personal, familiar and socio- ceonomic characteristic, futher by index of spouse abuse (I.S.A) the kind (physical or psychological) and severity of spouse abuse was estimated from total of 43000 family, 1054 women marriaged with d=3%, z=1.96%, p=0.5% were selected.data were collection by interview. The realiability and validity the questionaire was determined by test- Re- test and validitation of is contents.

    Findings

    Finding showed that 91.9% subjects had experienced general abuse from rarely to great deal and 75.4% subjects have experinced physical abuse. Whereas, 94.1% of all subjects have experience emotional abuse.about general severity of abuse 22.9% have experinced abuse were moderate, and 50.7% experinced moderate emotional abuse, 22.1% have experinced severity.finding showed reverse relation between age and severity abuse (P=0.01). also showed significant relation showed between education, substance abuse job, family violence, family kind and marriage kind.

    Conclusions

    it is evident that women in all socio- economic groups may be subject to abuse, yet it became clear that in certain groups it happens much severity, which should be viewed with more concern, considering the couples characteristic, wife abuse may be anticipated and detected among emergency as health clinic attendence, thus support of client's education and referal may be a way of prevention further physical or psychological abuse. It is also remmended to study the effectiveness factors and community awareness of domestic violence. The acquire more knowledge of this problem further research and education of the health personal must be planned to increase public knowledge and combat women abuse.

    Keywords: Abuse, Effectiveness factors, Kind, Severity, Women
  • Marzeh Momennasab *, Fareba Tarhani, Parvaneh Ahmadi Pages 55-60
    Background

    Evaluation is one of the important stage in the Education. Written exams and specialy multiple choice qustions, extremely use for evaluating students knowledge in cogntive domain . Materials&

    Methods

    In this Cross- Sectional study that was performed on 162 Exams, 812 MCQ (multiple choice question) and all other kinds of questions wer examined. The assessment tools were 3 check lists for MCQ, True-false and matching questions.

    Findings

    According to the results %61.1 of MCQs had one or more Problems in design. the most important Problems were unequality of length of options use of negativequestions. Use of abbreviations, repeatation of words in options, imperfection of stems. True -false and matching questions had good design. %52.7 of questions were written at the knowledge level.

    Conclusion

    The results of this study express the necessity of contineous education about evaluation for faculty members.

    Keywords: Assessment, written Exams, LUMS
  • Parvin Asti *, Katayoun Bakhteyar, Mandana Saki Pages 61-65
    Background

    The preeclampsia is one of the most important factors that cause perinatal maternal morbidity and mortality. Side effects of preeclampsia in pregnancy are always one among three factors that lead to maternal morbtiy and mortality in all of the developing countries.

    Material and Methods

    In this study 1862 mothers admitted to the Assali hospital obstetrics ward and were chosen for a cross sectional study in a six month period of time. Data were collected by accessible sampling via the questionnaire, interview, observation and examination.

    Finding

    In This study Results showed that 5.42% of the cases had preeclampsia. In summary Perinatal outcomes: 34.3% LBW, 29% preterm labor, 12.5% IUGR, 6.25% IUFD. Significant relation was observed between preeclampsia and pervious hypertension (p < 0.001).

    Conclusion

    In this study, there were Side effects of preeclampsia in Perinatal outcomes. So, with prevention and treatment programs during Perinatal, the risk of the disease and its complications can be decreas

    Keywords: preeclampsia, eclampsia, Perinatal outcomes, preterm labor, IUGR
  • Farank Safdari dah cheshmeh *, Masuomeh Delaram Pages 66-73
    Background

    The quality in higher education as a highly appreciated value and accreditation as an evaluation model are effective approaches toward quality improvement and evaluation of educational programs. Due to the fact that Midwifery education plays an important role in the promotion of public health. this study tried to Investigate international accreditation standards in midwifery education inputs and also adopt appropriate national standards. Materials&

    Method

    this was a triangulation study conducted in 2003. the research sample consisted of managers of Midwifery Departments with bacculaureate degree and also the members of the Division of midwifery Board who were selected by convenience sampling and census,respectively. in order to suggest domestic standards, data collection was performed during 7 stages. after a vast research and collecting the standards of different countries through stages1- 3, the proposed area and standards were determined by experts at Isfahan university of medical sciences. turough stages 4-7, Delphi method was used to take votes and finally results were analyzed via descriptive statistics.

    Finding

    the findings of this study includes 2distinct area and 55suggested standards: Faculty (24standards), students (32 standards ) standards)

    conclusion

    Formulation of domestic standards through to take votes is a strategy for quality improvement in midwifery education and the use of international standards and adaptation with irans, educational system and the use of experts in midwifery discipline is the most important stage of standardization.

    Conclusion

    ranking of midwifery department through standards in different domains and evaluation based standards can improve midwifery education in iran.

    Keywords: ndards, Midwifery education-inputs, accreditation
  • Gholamreza Talei *, Nahed Hossaini Nejad mer, Hoshng Nafice, Aram Tolabi, Fatemeh jalali Pages 74-79
    Background

    White coat has been used by medical profession for over two centuries, although it,s impacts on prevention and control of cross- infection and contamination have not been scientifically proved and thus has remained doubtful. We have examined bacterial and fungal contamination of white coats from all medical students who attended Microbiology Course in the fall 2007 at Medical School of Khoramabad.

    Materials and Methods

    Thirty seven white coats were tested by swabbing Cuff and front and were cultured in nutrient agar, thioglycolate broth and Mac Cankey agar. The plates were then incubated at 37 oC for 24h.The plates were then examined for colony morphology and total colony acount. A sample of water and air were examined, too.

    Findings

    Mean of colony count was 10.8 colonies per white coat which was higher than expected. Maximum count was l08 and minimum was zero (3 samples), with standard deviation of 17.9 in total. Most isolated bacteria were gram positive and environmental or skin commensals which are rarely associated with human clinical diseases. no bacteria was isolated on the Mac Cankey agar culture,indicating low contamination of white coat by gram negative bacteria.

    Conclusion

    Presence of some non pathogenic bacteria on the white coat is expected and can not be associated with cross-infection, yet further research is needed to investigate specific pathogen with special and selective media to draw the conclusion with some certainty.

    Keywords: White Coat, Microbial count, cross infection
  • Maleak Faredoni Moghadam *, Mohsen Yazdani, Mahmuod Nasiri, Ahmadreza Yazdaannik Pages 80-88
    Background

    Substance dependency is a deviation that in many years exposed the humankind to the risk situation and in the recent century, youths are the main victims of it. Because of our social traits that youths contain the most population of it and because of numerous complication of addiction in this population, then people entry in treatment program is important and in this process assessment of motivation is considerable.

    Materials and Methods

    This is a qualitative- phenomenological study. Participants in this study were 12 youths with the mean range of 18 to 30 years old that were selected with purposive sampling method. Data were collected with in-depth interview and data analysis was done via Colaizzi method.

    Findings

    All of the participants in this study were male, 10 numbers of them were single and 2 numbers were divorced and 91% of them had free job. 2 themes or main concepts were derived from this study that each of these them has any sub them; these 2 themes are: internal and external motivations for referring or seeking treatment.

    Conclusion

    Results of this study indicate that both internal and external motivations are important in referring for treatment in youths with substance dependency. The main important factors that related to this motivations were; physical and psychological factors (as internal motivations) and economical, social and familial factors (as external motivations).

    Keywords: Motivation, Youth, Substance dependency, treatment