رابطه متغیرهای اقلیمی با غلظت عناصر شیمیایی چوب درختان سالم و زوال یافته بلوط ایرانی در شهرستان خرم آباد (مطالعه موردی: دادآباد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از میان فاکتورهای اقلیمی، عامل دما و بارش از اهمیت ویژه ای برخوردارند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر جذب و انتقال مواد معدنی موثرند. به منظور بررسی ارتباط فاکتورهای اقلیمی و غلظت عناصر معدنی در دو گروه از درختان سالم و زوال یافته بلوط ایرانی، سه اصله درخت سالم و سه اصله درخت زوال یافته در رویشگاه دادآباد خرم آباد، قطع و از هر پایه یک عدد دیسک تهیه شد. سپس حلقه های رویشی مربوط به 35 سال منتهی به سال قطع هر درخت به صورت سه قطعه پنج ساله و دو قطعه ده ساله برش داده شده و به روش هضم مرطوب عصاره گیری شدند. غلظت عناصر (Ca, K, Mg, Fe, Na, Zn, Cu, Pb, Ni, Si, Cr) با استفاده از دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شد. نتیجه مقایسه غلظت عناصر چوب درختان سالم و زوال یافته از نظر آماری معنی دار نبود و همبستگی پیرسون میان غلظت عناصر و دو فاکتور متوسط دما و بارندگی فصلی نشان داد؛ در درختان سالم، پتاسیم با بارندگی پاییز (931/0-) و منیزیم با بارندگی زمستان (959/0) و همچنین با دمای بهار (969/0-) و تابستان (967/0-) همبستگی معنی دار نشان دادند. در درختان زوال یافته، پتاسیم با دمای بهار (961/0-) و تابستان (949/0-)، کلسیم با بارندگی پاییز (953/0-)، سیلیسیم با بارندگی پاییز (968/0-) و سرب با بارندگی بهار (966/0) همبستگی معنی دار نشان دادند. ارتباطات متفاوت بین غلظت عناصر این دو گروه درختان با فاکتورهای اقلیمی را می توان نتیجه تفاوت های ژنتیکی و فیزیولوژیکی درختان، فیزیوگرافی محیط (به ویژه تنظیم نور و رژیم رطوبتی) و همچنین تفاوت در فیزیولوژی جذب عناصر دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!