نقش ریزمغذی ها در باروری مردان و زنان: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

باروری یعنی توانایی برای داشتن فرزند، به عنوان یکی از علل تشکیل خانواده می باشد. عوامل متعددی می توانند بر روی توانایی باروری افراد موثر باشند. ریزمغذی ها برای فعالیت های آنابولیک و کاتابولیک بدن ضروری هستند، در نتیجه می توانند یک عامل موثر بر روی توانایی باروری افراد باشند. لذا مطالعه مروری حاضر با هدف تعیین نقش ریزمغذی ها در باروری مردان و زنان انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مروری جهت یافتن مقالات مرتبط پایگاه های فارسی Magiran، SID و پایگاه های انگلیسیPubmed ،Scopus ،SID Elsevier ، Web Of Sciences و موتور جستجوی Google Scholar با استفاده از کلید واژه های انگلیسی شامل: Infertility، fertility Infertility، Fertility، Male Infertility، Semen، Semen Parameters، Systematic Review، Clinical Trial، Case-Control، Female Infertility، Micronutrients، Vitamin A، Vitamin B، Vitamin C، Ascorbic Acid، Vitamin D، Vitamin E، Antioxidants، Folic Acid، Zinc و معادل فارسی آنها در بازه زمانی 2020-1990 مورد جستجو قرار گرفتند. مطالعات متعدد به شیوه کمی و کیفی که از لحاظ محتوا با هدف مطالعه حاضر قرابت داشتند، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

از بین 1052 مقاله، 22 مورد از مرتبط ترین آنها با هدف مطالعه حاضر انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از مرور مطالعات نشان داد مصرف ریزمغذی ها شامل ویتامین D، E، C، A، روی، ید، سلنیوم، فولات و اسیدچرب امگا-3 می توانند در بهبود شاخص های باروری زنان و مردان نقش داشته باشند و کمبود هر کدام از این موارد در زنان و مردان نابارور مشاهده شده است.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه تغذیه افراد به غذاهای آماده و سبک زندگی به زندگی بدون تحرک پیش رفته است و در نتیجه عدم تامین نیازهای ضروری بدن برای فعالیت های اساسی رخ می دهد، به نظر می رسد توصیه به مصرف ریزمغذی ها در زنان و مردان می تواند از بسیاری از مشکلات باروری جلوگیری کند و سبب کاهش هزینه درمان موارد ناباروری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!