جداسازی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین مولد انتروتوکسین از نمونه های ناگت مرغ در اصفهان. 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین واجد طیف وسیعی از عوامل حدت از جمله انتروتوکسینهای مختلف است که باعث ایجاد بیماریهای مختلفی در انسان می شوند. این باکتریها به طور گسترده ای در گوشت و فرآورده های گوشتی آماده مصرف یافت می شوند. هدف از این مطالعه بررسی حضور جدایه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین مولد انتروتوکسینهای مختلف در نمونه های ناگت مرغ در شهر اصفهان بود.

مواد و روش ها

در طی ماه های اردیبهشت لغایت مهر 1398 در مجموع 12 نمونه ناگت مرغ از دو شرکت مختلف در شهر اصفهان جمع آوری شدند. نمونه ها پس از آماده سازی بر روی محیط کشت agar Parker-Baird واجد اگزاسیلین کشت داده شدند و کلنیهای سیاه رنگ واجد هاله انتخاب شده و با استفاده از آزمونهای PCR با پرایمرهای nucA و mecA به عنوان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین مورد شناسایی قرار گرفتند. جهت تایپینگ سویه ها از روش های SCCmec تایپینگ و پروفاژ تایپینگ با آزمونهای PCR-multiplex جدا گانه استفاده گردید. همچنین، جهت تعیین حضور ژنهای رمزکننده انتروتوکسینهای مختلف از دو آزمون PCR-multiplex جداگانه استفاده گردید.

یافته ها

از مجموع 12 نمونه ناگت مرغ جمع آوری شده، 5 نمونه 42 درصد  آلوده به جدایه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین بودند و در مجموع 93 سویه با استفاده از پرایمرهای اختصاصی nucA و mecA مورد شناسایی قرار گرفتند. نتایج حاصل از SCCmec تایپینگ نشان داد که سویه های مقاوم به متی سیلین واجد 3 تایپ II ،III و V بودند و تایپ III فراوانترین تایپ بود. همچنین، 6 پروفاژ تایپ مختلف و 3 الگوی پروفاژی در میان سویه ها شناسایی گردید. عالوه بر این، 13 ژن رمزکننده انتروتوکسینهای مختلف نیز شناسایی گردید که در این میان ژنهای sea ،sek و seq در تمامی سویه ها حضور داشتند.

نتیجهگیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده شیوع باالی جدایه استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین مولد انتروتوکسین در نمونه های ناگت مرغ در کشور می باشد که نشان دهنده اهمیت سیستمهای بهداشتی جهت تولید اینگونه غذاهای آماده مصرف می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!