بررسی اثر عصاره آبی مازو (Quercus Infectoria) بر مقاومت انسولینی و اسیدهای چرب آزاد در مدل مقاوم به انسولین موش های صحرایی، القاء شده با رژیم غذایی پرفرکتوز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقاومت انسولینی حالتی است که در آن غلظت‌های نرمال انسولین عملکرد مورد انتظار را ندارد. مهمترین عامل ایجاد مقاومت انسولینی چاقی شکمی است که باعث افزایش مقدار اسیدهای چرب آزاد و کاهش آدیپونکتین می‌شود و مستقیما سیگنالینگ انسولین را مختل می‌کند. با توجه به نقش مازو در کاهش قند خون، در این مطالعه اثر عصاره آبی آن بر فاکتورهای مقاومت انسولینی برای تعیین مکانیسم اثر آن بررسی شد.

مواد و روش‌ها

موش‌های صحرایی به مدت شش هفته با غذای پرفروکتوز یا غذای نرمال تغذیه شدند. سپس حیوانات به گروه‌های دریافت کننده مازو، پیوگلیتازون، کنترل و غذای نرمال تقسیم و به مدت 2 هفته تیمار شدند. در پایان دوره تیمارسطح گلوکز، تری‌گلیسرید و کلسترول سرمی با دستگاه اتوآنالایزر، انسولین و آدیپونکتین به روش الایزا، اسیدهای چرب آزاد پلاسمایی با گاز کروماتوگرافی اندازه گیری شد و شاخصHOMA (ارزیابی مدل هومواستاتیک برای مقاومت به انسولین) با فرمول محاسبه گردید. نتایج با آزمون ANOVA یک طرفه آنالیز شد. ‌

یافته‌ها

در گروه مازو غلظت گلوکز (mg/dl 6/8±129/3)، تری گلیسرید (mg/dl 5/1 ±79/8)، انسولین (pmol/L6/32±31/2) و HOMA-IR (0/32±1/6) به طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل با گلوکز (mg/dl 15/9±187/5) و تری‌گلیسرید خون (mg/dl 18/5±217/6)، انسولین (pmol/L34/2±137/6) و HOMA-IR (2/13±9/7) کاهش یافت. غلظت توتال اسیدهای چرب آزاد وآدیپونکتین تغییری نشان نداد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه بیانگر تاثیر عصاره آبی مازو بر کاهش مقاومت انسولینی در رت‌های مقاوم به انسولین می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!