تاثیر معنویت درمانی در بهبود علائم اعتیاد به اینترنت و ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

معنویت درمانی به معنای کاربست باورهای فرهنگی مذهبی افراد در فرآیند روان درمانی و درنظرگرفتن بعد متعالی درمانجویان می‫باشد که آنها را به سوی منبع متعالی هدایت می‫کند. اهمیت معنویت در زندگی انسان‫ها، در چند دهه گذشته به طور فزاینده ای مورد توجه روان درمانگران و متخصصان سلامت روان قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر معنویت درمانی در بهبود علایم اعتیاد به اینترنت و ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان انجام پذیرفت.

روش کار

این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون چندگروهی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دارای اعتیاد به اینترنت شاغل به تحصیل در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال‫تحصیلی 98- 1397 بوده و نمونه گیری به صورت در دسترس (30 نفر) انجام گرفت. نمونه ها در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. داده ها با استفاده از مقیاس اعتیاد به اینترنت و کیفیت زندگی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از گروه ها در نرم افزار spss-21 جمع آوری گردید و به روش آماری کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه (آنکووا) نشان داد که اندازه گیری‫های نمره کیفیت زندگی و اعتیاد به اینترنت در دو گروه پیش و پس آزمون تفاوت معناداری با هم داشتند (0/001>p). تحلیل مانکووا (با کنترل نمره‫های پیش آزمون) نشان داد برنامه معنویت درمانی در مرحله پس آزمون بر میانگین متغیرهای کیفیت زندگی و اعتیاد به اینترنت معنی‫دار بوده است.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به نظر می‫رسد که معنویت درمانی در کاهش علایم اعتیاد به اینترنت و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان تاثیر دارند. بنابراین پیشنهاد می شود روان درمانگران در کنار دیگر اقدامات روانی و اجتماعی از این شیوه درمانی در سراسر کشور برای افزایش تاب آوری و به تبع آن کنترل علایم اعتیاد به اینترنت و ارتقاء کیفیت زندگی مراجعان استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
224 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!