بررسی سطح آگاهی کارورزان دانشکده پزشکی علی ابن ابیطالب یزد در مورد احیا قلبی - ریوی اطفال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آگاهی از انجام احیای قلبی ریوی اطفال برای هر دانشجوی پزشکی در حال فارغ التحصیل واجب است .از آنجاییکه تنها احیا قلبی ریوی صحیح وموثر می تواند احتمال بقا بیماران دچار ایست قلبی تنفسی را بالا ببرد و از آنجایی که در کودکان طی پروسه CPR تکنیک ها و مانورها باید با شیوه خاصی انجام شوند، ارزیابی آگاهی از احیا اطفال اهمیت زیادی دارد.

روش بررسی

این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود که  سوالاتی به صورت تست های چهارگزینه ای در مورد احیا قلبی ریوی پایه و پیشرفته اطفال (زیر 8 سال) آماده گردید، 100 دانشجوی پزشکی در مقطع کارورزی وارد مطالعه شدند و  نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 آنالیز گردید.

یافته ها: 

در این مطالعه امتیاز آگاهی پیشرفته کارورزان کمتر از آگاهی پایه است که این تفاوت از نظر آماری معنادار شد) 001/ 0<p) امتیاز آگاهی دانشجویانی که در زمینه احیا قلبی ریوی اطفال مطالعه داشتند نسبت به دانشجویانی که نداشتند بیشتر بود  (027/0<p)، هم چنین دانشجویانی که در احیای اطفال شرکت داشتند آگاهی بیشتری داشتند (002/0 <p)، کارورزانی که بخش قلب را گذرانده بودند سطح آگاهی بیشتری  داشته اند (001/0<p).

نتیجه گیری

به طور کلی با نگرشی به نتایج میزان آگاهی کارورزان در مطالعه حاضر می توان به اهمیت دوره های آموزش احیا اطفال و شرکت در عملیات احیا پی برد و با توجه به اینکه این افراد همواره با این امر خطیر در ارتباط هستند و نتیجه آن نیز مرگ و زندگی افراد است. گنجاندن این دوره آموزشی به عنوان یک استراتژی آموزشی در برنامه کارورزان باید مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!