درک بیماران مبتلا به سرطان و وابستگان نزدیک آنان از افشای بیماری سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آگاه نمودن بیماران مبتلا به سرطان و وابستگان آنان از تشخیص بیماری وظیفه تیم درمانی می باشد. در ایران  بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان و خانواده های آنان از تشخیص بیماری اطلاع ندارند. مطالعه یی با هدف تبیین درک بیماران مبتلا به سرطان و وابستگان نزدیک آنان از افشای سرطان صورت گرفت.

 روش : 

در این مطالعه که با رویکرد تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوای قراردادی درسال1399 انجام شده است؛ 14  مشارکت کننده (7 بیمار و 7 وابستگان بیماران) به روش نمونه گیری هدفمند از مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی علوم پزشکی همدان انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. یافته ها با تحلیل محتوای کیفی به روش استقرایی و با کمک نرم افزار MAXQDA10 آنالیز شد.

یافته ها: 

 از مجموعه 14مصاحبه 754 کد اولیه استخراج شد. کدهای اولیه بر اساس تشابهات و تفاوت هایشان طبقه بندی شدند و 14 زیر طبقه ایجاد شد. با مرور بیش تر و مقایسه ی زیر طبقات4 طبقه برای بیمار و  وابستگان که بیانگر درک بیماران و وابستگان آنان از از افشای سرطان  بود، شناسایی شدند. این طبقات شامل: حمایت تیم درمان، رنج روانی، درماندگی و اختفا بود.

نتیجه گیری: 

بیماران مبتلا به سرطان و  وابستگان آنان زمان شنیدن اخبار سرطان دچارآشفتگی های روانی می شوند و نیاز به حمایت تیم درمان دارند، لذا پیشنهاد می شود تیم درمان در زمان افشای سرطان از بیماران و وابستگان آنها حمایت های لازم را بعمل آورند تا کیفیت خدمات ارایه شده بهتر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!