اثربخشی درمان ذهن آگاهی یکپارچه شده با درمان شناختی رفتاری در کاهش درد ادراک شده و فاجعه سازی در مبتلایان به سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زمان است. ازآنجاکه روند این بیماری به شدت تحت تاثیر سلامت روان است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی شناخت رفتار درمانگری یکپارچه‌شده با ذهن آگاهی بر دردادراک شده و فاجعه سازی درد در مبتلایان به سرطان پستان صورت گرفت.

روش پژوهش:

بدین منظور در این مطالعه کار آزمایی بالینی که به روش نیمه آزمایشی با پیش-پس آزمون و کنترل صورت گرفت. تعداد 24 بیمار مبتلا به سرطان سینه از بیمارستان امید شهر مشهد به روش مبتنی بر هدف انتخاب و به روش تصادفی بلوک‌های جایگشتی در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 12 نفر). دو گروه توسط پرسشنامه‌های دردادراک شده و فاجعه سازی درد قبل و بعد از مداخله ارزیابی شدند. افراد در گروه مداخله به مدت 8 هفته مداخله شناخت رفتار درمانگری یکپارچه‌شده با ذهن آگاهی را دریافت کردند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش‌های توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آنالیز واریانس اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار SPSS-20تجزیه تحلیل شدند.

یافته‌ها:

نتایج نشان داد تحلیل اندازه‌گیری مکرر نشان می‌دهد که تفاوت نمرات در متغیر فاجعه سازی گروه مداخله با گروه کنترل  معنادار بود(01/0P>). این نتایج در مورد درد ادراک شده مشابه بود. بنابراین دو گروه در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری از نظر نمرات فاجعه سازی و درد ادراک شده با یکدیگر داشتند. . نتایج آزمون تعقیقی  نیز نشان میداد میانگین نمرات گروه مداخله در مرحله پس-آزمون کاهش‌یافته است. در مرحله پیگیری نیز نمرات کاهش معنادار نشان داد.

نتیجه‌گیری :

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت شناخت رفتار درمانگری یکپارچه‌شده با ذهن آگاهی در کاهش درد ادراک شده و  فاجعه سازی درد در مبتلایان به سرطان پستان موثر بوده است. بنابراین می‌تواند یک روش درمانی مکمل مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان سینه باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!