اثربخشی مواجهه درمانی با هیپنوتراپی بر نشانگان بالینی و عاطفه مثبت و منفی بیماران وسواس شستشو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال وسواس فکری- عملی یک اختلال اضطرابی بسیار ناتوان ساز است که معمولا به مثابه یک بیماری بد علاج که نیازمند درمان مادام العمر است، در نظر گرفته می شود. شدت و استمرار  این اختلال گاه به حدی می رسد که نیرو و کارایی را کاملا پایین می برد و اثری فلج کننده در زندگی شخصی و اجتماعی بیمار بر جا می گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان هیپنوتراپی با ERP برنشانگان بالینی عاطفه مثبت ومنفی بیماران وسواس شستشو بود.

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. از جامعه آماری یک نمونه تصادفی 30نفره انتخاب گردید. این 30نفر به طور تصادفی دردوگروه  15 نفره کنترل وآزمایش گمارده شدند. پس از پرسشنامه های پیش تست،  درمان هیپنوتراپی  باERPدر 12جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت یک بار در هفته بر روی گروه‌ آزمایش به عمل آمد و داده‌های پژوهش با استفاده از مقیاس شدت وسواس فکری- عملی ییل- براون و پرسشنامه عاطفه مثبت وعاطفه منفی گردآوری و با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل گردید.

یافته‌ها: 

یافته‌ها نشان داد که درمان  هیپنوتراپی با ERP بر نشانگان بالینی در مولفه وسواس فکری و وسواس عملی اثر مثبت معناداری داشته (001/0<P) که در پیگیری سه ماهه پس از مداخله نیز پایدار باقی مانده است. همچنین تحلیل داده‌ها نشان دهنده آن بود که درمان هینوتراپی باERPبرافزایش عاطفه مثبت وکاهش عاطفه منفی بیماران وسواس شستشو تاثیر معنی داری دارد.ونیز در پیگیری سه ماهه پس از مداخله نتایج باقی مانده بود.

نتیجه گیری

درمان  تلفیقی هیپنوتراپی با ERP شاخه ای  نوین از درمانهای شناختی رفتاری می باشد که ضمن تاکید بر تکنیک های اصلی درمان شناختی رفتاری با هدایت کردن به تخیل وتسهیل اتصال ذهن وبدن ،منجر به تغییر مثبت جسمی، احساسی ورفتاری می شود. ترکیب هیپنوتراپی با ERP می تواند روش سودمندی برای اختلال وسواس بوده و اثربخشی درمان ERP را افزایش دهد. درمان های مبتنی بر هیپنوتیزم، قدرت مضاعف را در روش های درمان شناختی رفتاری ارایه می کنند. تعلیق تفکر انتقادی در حالت هیپنوتیزمی بیمار را تلقین پذیرتر می کند تا گفتگوهای متقاعدکننده درمان شناختی- رفتاری را بپذیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!