پیش بینی وسواس فکری - عملی دانشجویان بر اساس کما گرایی والدین و سبک های مقابله با استرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش حاضر پیش بینی نشانه های اختلال وسواس فکری- عملی دانشجویان بر اساس کمال گرایی والدین و سبک های مقابله با استرس بود.

روش پژوهش:

 روش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد روهن و پدران و مادران آن ها در نیم سال تحصیلی اول 95-1394 به تعداد 12 هزار نفر بود که از دانشکده های کشاورزی و علوم پایه، مدیریت و حسابداری، ادبیات فارسی و زبان های خارجی و فنی و مهندسی به صورت نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای 150 نفر براساس فرمول پیشنهادی گرین 1991 انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه کمال گرایی (هیل، هولسمن، فور، کیبلر، ویسنت و همکاران، 2004) بود که توسط پدر یا مادر دانشجویان تکمیل شد و پرسش نامه مقابله با موقعیت های استرس زای (اندلر و پارکر، 1990) و پرسش نامه وسواس فکری عملی پادوآی (ساناویو، 1980) بود که توسط دانشجویان تکمیل شد. تحلیل داد ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیری صورت گرفت.

یافته ها

نگرانی از اشتباه ها (308/0= b، 01/0< P)، نظم و سازماندهی (240/0= b، 01/0< P)، نشخوار فکری (302/0= b، 01/0< P) و انتظارهای بالا از دیگران (241/0= b، 01/0< P) و سبک مقابله مسئله مدار (190/0-= b، 05/0< P) و سبک هیجان مدار (275/0= b، 01/0< P) وسواس فکری عملی را در دانشجویان پیش بینی کرد.

نتیجه گیری

ویژگی های شخصیتی والدین مانند کمال گرایی بر شکل گیری و استمرار اختلال وسواس فکری- عملی تاثیر دارد. افراد با نشانه های اختلال وسواس فکری عملی از راهبردهای هیجان مدار که احتمالا با آسیب شناسی این افراد و شکل گیری و تشدید نشانه های وسواس پیوند دارد، بیش تر استفاده می کنند. از این رو پیشنهاد می شود به عوامل مربوط به خانواده و روان شناختی دخیل در این اختلال در تدوین برنامه های درمانی توجه شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!