اختلالات روانشناختی شایع، افراد در معرض خطر و راهکارهای پیش رو در دوران شیوع کووید-19: مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 همه  گیری کووید-19 استرس روانی بی  سابقه  ای را بر مردم سراسر جهان وارد کرده و در این شرایط حفظ سلامت روان افراد جامعه امری ضروری است. لذا در این مطالعه سعی بر آن شد تا اختلالات روان‌شناختی شایع، افراد در معرض خطر و راهکارهای پیش رو جهت پیشگیری و بهبود این اختلالات در دوران شیوع کووید-19موردبررسی قرار گیرد.

مواد و روش ها

 مطالعه از نوع مرور روایتی است. مقالات مرتبط از ابتدای سال 2020 تا 31 August 2020 موردبررسی قرار گرفت. جست‌وجو در پایگاه  های فارسی Magiran ،Iran Doc ، SID و انگلیسی PubMed, Google Scholar ، ProQuest ،Scopus، SienceDirect با کلیدواژه‌های Psychiatric Disorders, Covid-19 ،Anxiety disorder ،stress disorders ، Post-Traumatic .به فارسی و انگلیسی انجام شد. معیارهای ورود شامل: مطالعات توصیفی، مقطعی، مروری، تجربی و پنل متخصصان و معیارهای خروج شامل مقالات نامه به سردبیر، پوستر یا سخنرانی و عدم دسترسی به متن کامل بود. از مجموع 507مقاله حاصله 72مقاله وارد بررسی شدند.

یافته‌ها: 

اختلال افسردگی و اضطراب فراگیر جز شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی بوده و استرس پس از سانحه، رفتارهای وسواس گونه، پارانوییا، حملات پانیک و اختلال خواب بیش‌ازپیش گزارش شد. خطر ابتلا در زنان، سالمندان، افرادی با بیماری های زمینه  ای، دنبال کنندگان اخبار مرتبط با کویید-19، کارکنان و دانشجویان حوزه سلامت و نزدیکان فرد مبتلا به کووید-19، بیش از سایرین گزارش شده است. اکثرا راهکارهای موثر مبتنی بر آموزش و مشاوره مجازی بوده  اند.

نتیجه‌گیری: 

بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد می شود تا مسیولین نظام سلامت با شناخت زودهنگام اختلالات روان شایع و افراد در معرض خطر، پروتکل‌های مراقبتی و پیشگیرانه مختص هر گروه را به صورت عملیاتی و با ضریب نفوذ بالا تهیه نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!