شیوع رینیت آلرژیک و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان ابتدایی شهر زاهدان، سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

شیوع رینیت آلرژیک به طور چشمگیری در کودکان افزایش یافته است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع رینیت آلرژیک و عوامل مرتبط با آن در کودکان مدارس ابتدایی شهر زاهدان در جنوب شرق ایران بود.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، 1600 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی دختر و پسر با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه بین المللی ISAAC شامل سوالات دموگرافیک و عوامل خطر و از طریق مصاحبه در حضور والدین، به ویژه مادر دانش آموز تکمیل و جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS19 و با استفاده از آزمون مجذورکای و رگرسیون لجستیک چندگانه صورت گرفت.

یافته ها

شیوع رینیت آلرژیک حال حاضر و رینوکونژونکتیویت به ترتیب 15/3% و 10/2% بود. توزیع فراوانی رینیت آلرژیک در دخترها با 14/2% و پسرها با 16/4% مشاهده شد که از نظر آماری معنی دار نبود (0/05<p). همچنین 27/3% از دانش آموزان دارای رینیت آلرژیک، مبتلا به آسم و 28% مبتلا به اگزما بودند. رینیت با متغیرهای نمایه توده بدنی (BMI)، نوع وسیله گرمایشی و پخت و پز در منزل، بعد خانوار و خروپف پدر رابطه معنی دار نشان داد (0/05>p).

نتیجه گیری

شیوع رینیت آلرژیک در زاهدان به علت شرایط خاص آب و هوایی و اقلیم جغرافیایی منطقه نسبتا بالا می باشد. اضافه وزن در دانش آموزان و استفاده از آتش برای پخت و پز و گرم کردن خانه یک عامل موثر در شیوع رینیت آلرژیک در کودکان بود که با حذف آن می توان شیوع این بیماری را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
554 تا 562
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!