تاثیر پنج هفته تمرین تناوبی شدید بر سطوح سرمی رزیستین و آدیپونکتین سرمیدر رت های ویستار مبتلا به کبد چرب غیرالکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر پنج هفته تمرین تناوبی شدید بر سطوح رزیستین و آدیپونکتین و آنزیم های کبدی AST و ALT در رت های ویستار مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بود.

روش بررسی

برای انجام این پژوهش بنیادی، 24 سر رت نر ویستار خریداری و به حیوان خانه دانشگاه بقیه الله منتقل شدند. سپس به سه گروه مساوی کنترل-سالم، کنترل-بیمار و تمرین-بیمار تقسیم شدند. پژوهش حاضر در تیر ومرداد سال 1398 صورت گرفت. داروی تتراسایکلین با دوز 140 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن به مدت هفت روز به رت ها با روش گاواژ خورانده شد. تایید کبد چرب (استیاتوزیس) با اندازه گیری آنزیم های کبدی صورت گرفت. گروه تمرین، تمرینات تناوبی شدید (HIIT) را به مدت پنج هفته و پنج روز در هفته انجام دادند. ابتدا آزمون حداکثر توان به عمل آمد و بر آن اساس پروتکل HIIT به صورت پنج تناوب دو دقیقه ای کار با فواصل استراحت یک دقیقه ای شروع شد. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی، نمونه برداری انجام گرفت. تحلیل داده ها با آزمون ANOVA و تعقیبی توکی انجام گرفت.

یافته ها

پس از انجام تمرینات HIIT سطوح سرمی آدیپونکتین و رزیستین در گروه تمرین نسبت به گروه کنترل کبد چربی به ترتیب افزایش و کاهش معناداری را نشان داد (001/0=P). هم چنین، گروه تمرین کاهش معناداری در سطوح سرمی آنزیم هایAST و ALT را تجربه کردند. توان هوازی رت ها در گروه HIIT افزایش معنا داری نسبت به دو گروه دیگر داشت.

نتیجه گیری

HIIT از طریق تعدیل سطوح چربی بدن و تعدیل ترشح آدیپوکاین هایی هم چون آدیپونکتین و رزیستین در بهبود وضعیت رت های مبتلا به کبدچرب غیرالکلی نقش دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2281126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!