طراحی و ساخت یک زیست حسگر ولتامتریک در ترکیب با روش HPLC برای پایش آفلاتوکسینM1 در شیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آفلاتوکسینM1 به عنوان یکی از خطرناک ترین مایکوتوکسین ها از مهم ترین آلوده کننده های شیر است. تاکنون روش های مختلفی برای شناسایی آفلاتوکسین در شیر معرفی شده که شامل کروماتوگرافی، الایزا و رنگ سنجی هستند. با توجه به حساسیت بالای روش های بر پایه حسگرهای الکتروشیمیایی هدف مطالعه حاضر ساخت یک زیست حسگر ولتامتریک دقیق و حساس جهت شناسایی سریع آفلاتوکسینM1 است.

مواد و روش ها

در مطالعه حاضر یک زیست حسگر مبتنی بر الکترود مداد گرافیتی اصلاح شده با نانو ذرات مغناطیسی و نانو ذرات طلا در ترکیب با روش HPLC برای شناسایی آفلاتوکسین M1 ساخته شد. رفتار الکتروشیمیایی زیست حسگر در مراحل مختلف ساخت شامل تثبیت نانو ذرات مغناطیسی، نانو ذرات طلا، تثبیت آپتامر و آنالیت به کمک تکنیک های ولتامتری چرخه ای و طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی بررسی شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که با تثبیت نانو ذرات، پیک جریان و مقاومت انتقال بار به ترتیب افزایش و کاهش می یابند درحالی که با تثبیت آپتامر و آنالیت، پیک جریان کاهش و مقاومت انتقال بار در مقایسه با الکترود اصلاح نشده افزایش می یابند. ارزیابی مشخصه های عملکردی حاکی از تکرارپذیری (6/4%) و تکثیر پذیری مطلوب (8/8%) و همچنین پایداری مناسب (14روز) زیست حسگر داشت. حد تشخیص زیست حسگر (ng/L40) و محدوده درصد ریکاوری برای زیست حسگر و روشHPLC به 6/89-5/93 و 105-102 به دست آمد.

نتیجه گیری

زیست حسگر پیشنهادی حد تشخیص پایین تر از سطح مجاز مشخص شده توسط استاندارد ملی ایران برای شیر (100نانوگرم بر لیتر) را ارایه داد. آنالیز نمونه های شیر حاوی آفلاتوکسین M1 با استفاده از زیست حسگر نیز محدوده درصد ریکاوری نزدیک در مقایسه با روش HPLC را نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!