بررسی اثر پلیمر سوپرجاذب، خاک برگ و خاک اره بر صفات رویشی و فیزیولوژی نهال های کهور پاکستانی (Prosopis juliflora) در مناطق بیابانی (مطالعه موردی: منطقه مهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در حال حاضر کمبود آب و بیابان زایی از مشکلات جدی در بسیاری از نواحی دنیا محسوب شده که توسعه پوشش گیاهی و رشد محصولات کشاورزی را در معرض خطر جدی قرار داده است. ازاین رو مدیریت صحیح و بکارگیری روش های نوین به منظور افزایش بازدهی آبیاری و در نتیجه بهبود بهره برداری از منابع محدود آب، ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. یکی از این روش ها که اخیرا مورد توجه قرار گرفته، استفاده از افزودنی های مختلف مانند پلیمری و طبیعی است. هدف از این تحقیق بررسی اثر سوپرجاذب های طبیعی و مصنوعی بر عملکرد گونه کهور پاکستانی در شرایط اقلیمی و ادافیکی مناطق خشک استان ایلام به ویژه در دشت محسن آب شهرستان مهران است و موضوعی است که کمتر در این منطقه و به طورکلی در حوزه مناطق خشک و نیمه خشک به آن پرداخته شده است. در این راستا اثرهای افزودنی های طبیعی (خاک برگ و خاک اره) و سوپرجاذب مصنوعی (پلیمر نانوهورسان) بر نهال های کهور پاکستانی با مقایسه میانگین 13 شاخص رویشی و فیزیولوژی در قالب طرح بلوک کاملا تصادفی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که اثر منابع تغییرات برون گروهی (تیمارها) بر کلیه صفات مورفولوژی و فیزیولوژی گونه مورد مطالعه به جز در صفات رویشی، ضریب پایداری و شاخص ویژه سطح برگ در سطح آماری پنج درصد معنی دار بوده است. بنابراین به عنوان یک نتیجه گیری کلی، می توان گفت که اکثریت شاخص های رویشی نهال های کهور پاکستانی در اثر استفاده از تیمارهای مورد بررسی بهبود یافته است، بنابراین اضافه کردن افزودنی های طبیعی و غیرطبیعی در این منطقه و مناطق مشابه توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2284063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!