هندباء

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هندباء یا کاسنی یکی از گیاهانی است که طی قرون متمادی مورد توجه حکمای ایران و دیگر کشورها بوده، دارویی مفتح انسدادها و مقوی کبد، تسکین‌دهنده حرارت و تشنگی، و نیز کاهنده تیزی صفرا و التهاب معده است. تا کنون گونه‌های مختلف گیاهی در منابع گوناگون به‌عنوان کاسنی بیان شده‌اند، درحالی‏که توصیف بیان‌شده از ظاهر این گیاهان در منابع مختلف یکسان نیست. هدف از این مطالعه تطبیق خصوصیات ریخت‌شناختی و اثرات دارویی انواع مختلف کاسنی در منابع طب سنتی و تعیین نام علمی آنها با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از ویژگی‌های مورفولوژیک و اثرات درمانی آنها در مستندات رایج است.

مواد و روش‌ها:

در این مطالعه ویژگی‌های مورفولوژی انواع گیاهان منسوب به هندباء با اسامی علمی Cichorium endiva،Cichorium intybus ، Taraxacum officinale و Chondrilla juncea در منابع معتبر جدید گیاهان دارویی بررسی شد و با ویژگی‌های گیاه‌شناسی مطرح شده برای هندباء در منابع طب سنتی مقایسه شد.

یافته‌ها:

طی مطالعات انجام‏شده در منابع طب سنتی و تطبیق ویژگی‌های ظاهری با منابع جدید، کاسنی بری معادل Cichorium intibus وکاسنی بستانی معادل Cichorium endiva  تعیین شد. گونه‌های دیگر شامل: Cichorium pumilum Taraxacum officinale, و Chondrilla juncea تفاوت‌هایی واضح در ویژگی‌های گیاهی با دو گونه اصلی مطرح‌شده به‌عنوان کاسنی داشتند.

نتیجه‌گیری:

از آنجایی‏که شناسایی ماهیت دقیق گیاهان دارویی برای انجام پژوهش‌های علمی و نتایج حاصل از آن بسیار مهم است، در این مقاله با مقایسه چندین گونه گیاهی که در منابع طب سنتی به‌عنوان کاسنی بیان شده‌اند و مقایسه ویژگی‌های ظاهری آنها، گیاه کاسنی بری با نام علمیCichorium intibus L. و گیاه کاسنی بستانی با نام علمیCichorium endivia L ،که در منابع از انواع کاسنی یا هندباء بودند، تعیین شد. سایر گونه‌ها نمی‌توانند از منظر طب سنتی به‌عنوان کاسنی یا هندباء در نظر گرفته شوند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
295
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!