بررسی و اولویت بندی داروهای مفرده موثر در درمان ریزش موی سر در منابع طب سنتی اسلام و ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در حال حاضر ریزش موی سر اختلالی شایع و مسئله ای جهانی است. برای درمان این اختلال محبوبیت محصولات طبیعی و داروهای سنتی در حال افزایش است. استفاده از منابع طب سنتی برای یافتن گیاهان مناسب و موثر در سلامت مو و تهیه فراورده های آنها بسیار سودمند است. طب سنتی ایران متشکل از مجموعه دانش‎‏هایی است که نه تنها در تشخیص طبی، پیشگیری و درمان بیماری‏های مختلف راه‏ حل‏های مناسب ارایه داده است بلکه در مورد کاربرد گیاهان مختلف در زینت (کاربرد در آرایش و زیبایی) و از جمله در سلامت مو و درمان بیماری‏های مو هم حاوی اطلاعات باارزشی از تجربیات دانشمندان و حکمای این سرزمین می‏باشد. در این مطالعه به معرفی داروهای مفرده ای که در منابع طب سنتی اسلام و ایران برای درمان ریزش مو توصیه و تاکید شده ‏اند، می‏پردازیم.

مواد و روش‏ها:

این مطالعه یک تحقیق کتابخانه‏ای براساس بررسی متون داروسازی سنتی ایرانی است. در این مطالعه مفردات دارویی ذکرشده در درمان ریزش موی سر از جلد دوم کتاب القانون فی الطب ابن سینا جمع‏آوری شده است، سپس این مفردات در کتاب‏های الابنیه عن حقایق الادویه، تذکره اولی الالباب و الجامع للعجب العجاب، تحفه المومنین و مخزن الادویه جست‏وجو شدند. مراحل انجام تحقیق شامل: یافتن کلیدواژه‏ ها، جست‏وجو در منابع، تهیه لیست واحد، یافتن مترادفات، جمع‏ بندی، نمره ‏دهی، اولویت ‏بندی و رسم نمودار بوده است.

یافته‏ ها:

در این مطالعه 24 مفرده در درمان ریزش موی سر یافت شدند که دارای منشا گیاهی، حیوانی یا معدنی هستند. براساس نمره ‏های به ‏دست ‏آمده در جدول مفردات، آس (مورد)، پرسیاوشان، سدر، لادن، شنبلیله و مفرده حیوانی خرگوش بالاترین امتیازات را کسب کردند.

نتیجه‏ گیری:

لیست مفردات دارویی به‏دست‏آمده در این مطالعه می‏تواند مبنای انجام مطالعات پایه و بالینی برای طراحی و تهیه داروهای گیاهی مناسب و موثر در درمان ریزش مو قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
237
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!