روانسنجی نسخه ی فارسی پرسشنامه ی بیمار محوری استوارت (2004)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از ارزش های هر سیستم درمانی ارایه ی خدمات و مراقبت های بیمارمحور می باشد. بیمارمحوری یعنی اهمیت دادن به حق و حقوق بیمار و مشارکت دادن او در تمام امور مربوط به درمان و روند ارایه ی خدمات به او است. هدف این مطالعه ترجمه و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ی بیمارمحوری استوارت و تهیه ی ابزاری مناسب و معتبر جهت بررسی بیمار محوری در سیستم های درمانی است.

روش پژوهش:

 مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی از نوع روش شناسی است که در سال 1398 انجام شده است. ابتدا پرسشنامه ی بیمارمحوری استوارت (2004) به روش پیش رو و پس رو (forward-backward) ترجمه و جهت ایجاد تطابق با فرهنگ کشور ایران بررسی گردید. سپس روایی محتوایی آن با اخذ نظرات 15 نفر از متخصصان صاحب نظر و روایی ظاهری آن توسط 15 نفر از بیماران بستری در بخش های منتخب بیمارستان های آموزشی یزد مورد سنجش قرار گرفت. پایایی درونی پرسشنامه نیز با استفاده از نظرات 30 نفر از بیماران از طریق ضریب آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS 22 محاسبه شد. روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی طبق نظر 283 بیمار با کمک نرم افزار Stata 15  بررسی گردید.

یافته ها:

 براساس نتایج، روایی محتوایی محاسبه شده نشان داد تمامی گویه های پرسشنامه دارای CVR مناسب بودند و شاخص CVI نیز برای این پرسشنامه مقدار 0/87 به دست آمد. روایی ظاهری همه ی گویه ها تایید شد. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 0/976 محاسبه شد و بدین ترتیب پایایی درونی پرسشنامه نیز تایید گردید. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی GFI (0/988) وRMR  (0/048) و CFI (0/984)، پرسشنامه روایی مناسبی برای استفاده دارد و تمامی گویه ها حفظ شدند.

نتیجه گیری

پرسشنامه روانسنجی شده، می تواند به عنوان ابزاری معتبر و کاربردی جهت بررسی بیمارمحوری در سیستم بهداشت و درمان ایران مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!