تدوین الگوی ارزیابی تجربه بیمار در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درک تجربه بیمار یک گام کلیدی در حرکت به سمت مراقبت بیمار محور است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی ارزیابی تجربه بیمار، جهت ارزیابی مولفه های موثر در تجربه بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.

روش پژوهش:

 این مطالعه از نوع توصیفی تطبیقی بود که با بهره گیری از بانک ها و منابع اطلاعاتی و براساس مروری جامع، الگوهای مورد استفاده در سایر نقاط دنیا بر اساس پروتکل تحقیق استخراج گردید و وارد ماتریس مقایسه ای شد. بررسی تایید پایایی چارچوب استخراج شده با استفاده از ضریب توافق طرفین انجام شد. جهت معتبرسازی الگو، سوالات در قالب چک لیست تنظیم شد و با متخصصین دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طی 2 راند دلفی با استفاده از نرم افزار 16 SPSS معتبر گردید.

یافته ها

در این مطالعه؛ 10 الگو در خصوص ارزیابی تجربه بیمار در کشورهای مختلف یافت شد که هر کدام از چند بعد تشکیل شده اند و برخی از این ابعاد در الگوها دارای هم پوشانی بود. الگوها شامل الگوی کشور آمریکا (8 بعد)، الگوی کشور سوید (10 بعد)، الگوی اول کشور انگلیس (7 بعد)، الگوی دوم کشور انگلیس (8 بعد)، الگوی کشور اسکاتلند (6 بعد)، الگوی کشور هنگ کنگ (9 بعد)، الگوی اول کشور نروژ (6 بعد)، الگوی دوم کشور نروژ (5 بعد)  الگوی کشور هند (10 بعد)، الگوی کشور اتیوپی (5 بعد) بودند. الگوی نهایی دارای 10 بعد و 29 حیطه فرعی مورد تایید و معتبر گردید.

نتیجه گیری: 

یافته های مطالعه نشان داد که الگو دارای 10 بعد و 29 حیطه فرعی برای کشور ایران مناسب است که از بین ابعاد، بعد احترام به شان و حریم خصوصی بیمار بیشترین و بعد نحوه ترخیص بیمار از بیمارستان کمترین امتیاز را کسب کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!