مدل برونسپاری خدمات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکنیک دلفی فازی در راستای بهبود کیفیت خدمات سلامت با تاکید بر بیمارستانها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برونسپاری در وزارت بهداشت مبنی بر اصلاح ساختار نظام سلامت و بهبود کیفیت خدمات میباشد. لذا پژوهش حاضر ارایه مدل برونسپاری خدمات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکنیک دلفی فازی در راستای بهبود کیفیت خدمات سلامت با تاکید بر بیمارستانها بود.

روش پژوهش: 

تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات داده بنیاد، از نظر روش اجرا، جزء تحقیقات اکتشافی بود که به صورت کمی و کیفی در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری مورد نظر افراد خبره برونسپاری بودند. برای انجام مطالعه بین 59 دانشگاه علوم پزشکی کشور، 50 نفر با روش نمونه گیری هدفمند جهت انجام مصاحبه برای گردآوری شاخصهای برونسپاری برای ارایه مدل مناسب انتخاب شدند. شاخصها هم از روش بهره اطلاعاتی با کمک نرم افزار Matlab دادهکاوی شدند و شاخص ها طبق امتیازی که داده شد اولویت بندی شدند. از شاخص های اولویت بندی شده که در 19 بعد خلاصه شدند پرسشنامه حاصل شد و به همان افراد خبره برای کامل کردن در 2 دوره متوالی داده شد. بعد از کامل کردن پرسشنامه توسط افراد خبره از روش دلفی فازی برای تجزیه تحلیل نهایی استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس مدل به دست آمده 44 عامل در برونسپاری خدمات موثر هستند که این عوامل وارد نظرسنجی دلفی شدند. طی 2 مرحله دلفی فازی در مورد هر 44 شاخص اجماع حاصل گردید. بیشترین میزان موافقت خبرگان با مولفه انعطاف پذیری و کمترین میزان موافقت با مولفه گواهی صلاحیت برای ارایه خدمات توسط شرکت برونسپاری کننده بود.

نتیجه گیری:

 براساس الگوی به دست آمده عوامل مختلفی در برونسپاری خدمات موثر هستند که لازم است این عوامل در برنامه ریزی های مراکز بهداشتی، درمانی به ویژه بیمارستانها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. طبق یافته ها می توان گفت ابعاد مرتبط با برونسپاری خدمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به وجود قابلیت برونسپاری در میان بسیاری از واحدهای بهداشتی، درمانی میتوان از آن در جهت انعطافپذیری در ارایه خدمات و رضایت بیمار در اداره کردن مراکز بهداشتی و بیمارستانها بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2285665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!