گزارش یک مورد سندرم براون دوطرفه با تظاهر مادرزادی در یک طرف و تظاهر اکتسابی در طرف مقابل با فاصله زمانی 4 ساله

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این سندرم با محدودیت در نگاه به سمت بالا، زمانی که چشم در ادداکشن قرار دارد مشخص می شود. سندرم براون به انواع مادرزادی و اکتسابی و همین طور ثابت و یا متناوب تقسیم بندی می شود و در 10 درصد موارد دوطرفه می باشد. موارد دوطرفه، ممکن است در غالب موارد، به صورت هم زمان و یا در موارد نادر، به صورت متوالی تظاهر پیدا کند. دراین مطالعه، ما بیماری را گزارش می کنیم که دارای سندرم براون به صورت شدید و دوطرفه می باشد. تظاهر این سندرم در چشم دوم بیمار به صورت متوالی و پس از انجام عمل جراحی در چشم اول بود.

معرفی بیمار

بیمار 4 ساله با شکایت موقعیت غیرطبیعی سر به سمت راست و انحراف چشم تقریبا از زمان تولد، به درمانگاه استرابیسم لبافی نژاد (توسط والدین) مراجعه نمود. در نگاه روبه رو، بیمار هایپوتروپی 30 پریسم دیوپتر در چشم سمت چپ به همراه ایزوتروپی 30 پریسم دیوپتر و محدودیت حرکت در نگاه به بالا به خصوص در ادداکشن و نگاه به سمت بالا داشت. بیمار با تشخیص سندرم براون مادرزادی، تحت دو نوبت عمل جراحی آزاد کردن Adhesion Band در عضله مایل فوقانی و به فاصله 3 سال و بلند کردن تاندون این عضله به همراه رسشن و رزکشن عضلات راست افقی قرار گرفت. پس از 9 ماه، بیمار با شکایت انحراف و محدودیت حرکت در چشم مقابل مراجعه نمود. در این مقطع، در چشم راست محدودیت حرکت در نگاه به بالا و چپ  و هایپرتروپی در چشم چپ زمانی که چشم راست، فیکساتور بود، مشهود بود. برای بیمار با تشخیص براون اکتسابی مشاوره روماتولوژی و گوش و حلق و بینی از نظر بیماری های روماتولوژی و سینوس درخواست شد که نتایج آن ها منفی بودند. پس از 5 ماه پی گیری و عدم مشاهده شواهد بهبودی، بیمار تحت عمل جراحی بلند کردن تاندون عضله فوقانی راست قرار گرفت که به دلیل باقی ماندن موقعیت غیرطبیعی سر، عمل جراحی دوم تنوتومی عضله مایل فوقانی انجام شد. نتیجه نهایی جراحی های بیمار، هایپرتروپی و ایزوتروپی مختصر در چشم چپ، در حد قابل قبول و بدون هیچ محدودیت حرکت بود.

نتیجه گیری

در این مطالعه، ما بیماری را گزارش نمودیم که به صورت دوطرفه دارای سندرم براون با درجه شدید بوده است. نکته جالب این بیمار، این است که سندرم براون در چشم دوم با تاخیر 8 ساله نسبت به چشم اول تظاهر پیدا کرد و سندرم براون در یک چشم بیمار، به صورت مادرزادی و در چشم دیگر به صورت اکتسابی بروز پیدا کرده است. با توجه به عدم وجود علت اکتسابی در تظاهر بیماری در چشم دوم بیمار، این احتمال وجود دارد که یک اختلال آناتومیک در تاندون عضله ی SO و یا در موقعیت تروکلیا، در هر دو چشم وجود داشته است که در چشم اول، خود را به صورت مادرزادی نشان داده است و در چشم دوم پس از گذشت زمان، منجر به ایجاد تظاهرات بیماری شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!