نقش پلی مورفیسم rs4149056 ژن SLCO1B1 در آسیب عضلانی ناشی از آتورواستاتین در بیماران قلبی عروقی ساکن غرب استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استاتین ها یکی از پر مصرف ترین داروهای قلبی-عروقی هستند.کاهش عوارض جانبی این داروها در جلوگیری از شکست درمان اهمیت زیادی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی پلی مورفیسم rs4149056 ژن SLCO1B1، در بیماران مصرف کننده آتورواستاتین و ارتباط آن با وقوع میوپاتی در بیماران قلبی-عروقی ساکن غرب استان مازندران می باشد.

مواد و روش ها

نوع مطالعه توصیفی-مقطعی و جمعیت مورد مطالعه شامل 161بیمار مصرف کننده آتورواستاتین بود، که در سال 1396 و 1397به درمانگاه قلب و عروق بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر و بیمارستان شهید رجایی تنکابن مراجعه کردند. کلیه بیماران آتورواستاتین با دوز 40 میلی گرم روزانه به مدت 8 هفته دریافت کردند و تمامی مارکرهای لیپیدی بیماران و نیز سطح آنزیم کراتین فسفو کیناز (CPK) به عنوان معیاری از میوپاتی پس از طی دوره درمانی اندازه گیری شد. بعد از 8 هفته، بیماران داروی آتورواستاتین را با دوز 20 میلی گرم دریافت کردند و مجددا تمامی مارکرهای فوق اندازه گیری شد. در بررسی تعیین پراکندگی پلی مورفیسم rs4149056 ژن SLCO1B1 از روش PCR-ARMS استفاده شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که کاهش دوز داروی آتورواستاتین توانست در میزان کلسترول تام و LDL تفاوت معنی داری ایجاد کند(05/0>P)، اما میانگین این تغییرات در بین ژنوتیپ های مختلف معنی دار نبوده است(05/0> P). درخصوص تری گلیسیرید، در بیماران با ژنوتیپ TC و در خصوص HDL در بیماران با ژنوتیپ CC، تغییر دوز دارو سبب ایجاد تفاوت های معنی دار شد شد(05/0>P). علاوه بر این، در بیماران دارای ژنوتیپCC ، درصد بیماران با CPK بالا، 2 برابر بیماران با CPK نرمال بود.

استنتاج

نتایج مطالعه حاضر می تواند در پیش بینی بروز میوپاتی در بیماران دریافت کننده استاتین ها و جلوگیری از عوارض ناشی از آن ها نقش داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2289349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!