تعیین و وزن دهی معیارهای موثر در انتخاب شاخص های مقایسه ای کیفی نرم افزارهای تشخیص تومور در تصاویر MRI مغز با استفاده از روش دلفی و آنالیز سلسله مراتبی فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

برای ارزیابی و مقایسه نرم افزارهای مختلف می توان از شاخص های زیادی استفاده نمود، ولی شاخص هایی که مختص مقایسه نرم افزارهای تفکیک بافت توموری از بافت سالم در تصاویر MRI مغز استخراج شده باشند، در حال حاضر موجود نمی باشد. هدف از این مطالعه، تعیین معیارهای مناسب جهت انتخاب نرم افزار بهینه برای تشخیص تومور در تصاویر MRI مغز است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی و از نوع کاربردی است که طی  10مرحله طراحی و اجرا شد. در این مطالعه ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی و نظرات خبرگان (30نفر) معیارهای مناسب برای انتخاب نرم افزار بهینه تعیین شد و سپس هر کدام از این معیارها وزن دهی و اولویت بندی شدند.

یافته ها

با ارایه پرسشنامه به متخصصین حوزه IT و نرم افزار و تکمیل آن توسط متخصصین، 15 معیار استخراج شد که در این میان معیار " امکان استفاده نتایج در آموزش" با 93 درصد بیش ترین فراوانی موافق و معیار " امکان استفاده از نرم افزار در محیط درمانی" با 47 درصد کم ترین فراوانی موافقت را کسب نمودند. همچین این دو معیار به ترتیب با 1443/0 و 011/0 بیش ترین و کم ترین وزن نسبی را از آن خود نمودند.

استنتاج

با توجه به نتایج و نظرات متخصصین می توان به این نتیجه رسید که در حال حاضر متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار، این نرم افزارها را بیشتر مناسب حوزه آموزش و پژوهش می دانند تا حوزه تشخیص و درمان. بنابراین با این پیش زمینه ذهنی، نرم افزارها را با توجه به میزان کارآیی در حوزه تحقیق و آموزش دسته بندی و رتبه بندی خواهند نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2289360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!