بررسی تاثیر ریسک سیستمی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تجارت بین الملل بر کارایی سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک سیستمی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تجارت بین الملل بر کارایی سرمایه- گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 94 تا 97 است. در این تحقیق چون برای درک و تبیین موضوع از نمادهای ریاضی و عددی استفاده میشود، نوع تحقیق، کمی میباشد. همچنین تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی میباشد، زیرا در این نوع تحقیقات، تاثیر دو یا چند متغیر براساس هدف تحقیق تحلیل میشود. نتایج نشان میدهد هرچه میزان تاکید بر صنایع واسطه ای و مصرفی بیشتر باشد و وابستگی این صنایع به خارج بیشتر باشد، ریسک سیستماتیک افزایش مییابد که این خود منجر به کاهش سرمایه گذاری در این صنایع میشود. کاهش نرخ بهره به تنهایی میتواند یک عامل موثر برای افزایش بازده سرمایه گذاری ها باشد. با کاهش نرخ بهره، هزینه های سرمایه گذاری نیز کاهش مییابد و این امر باعث افزایش بازده سرمایه گذاری میشود. افزایش در نرخ تورم مورد انتظار نیز بر سرمایه گذاری در محصولات مالی تاثیر گذار است، بدین صورت که با افزایش نرخ تورم مورد انتظار، نرخ بازده مورد انتظار دارایی های فیزیکی در مقایسه با دارایی های مالی  محصولات مالی  بیشتر افزایش یافته و داراییهای فیزیکی جایگزین داراییهای مالی در سبد دارایی ها میشود. در یک اقتصاد در حال رشد  چرخه توسعه تجاری   که میزان ثروت و درآمد افراد در حال افزایش است، میزان تقاضا برای سرمایه گذاری در محصولات مالی افزایش مییابد که این خود منجر به افزایش قیمت و بازده سرمایه گذاری در این محصولات میشود. رکود اقتصادی و کاهش اشتغال نیز موجب افزایش ریسک سیستماتیک و کاهش میزان سرمایه گذاری میشود.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2289530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!