فهرست مطالب

New Applied Studies in Management, Economics & Accounting - Volume:4 Issue: 1, 2021

Journal of New Applied Studies in Management, Economics & Accounting
Volume:4 Issue: 1, 2021

  • تاریخ انتشار: 1400/04/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید علیرضا میرعرب بایگی، هاشم مکاری*، محمدرضا تاراتی صفحات 7-19

    با افزایش قیاس پذیری اطلاعات حسابداری، احتمال کشف مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی افزایش یافته و در نتیجه مدیران در بکارگیری این روش مدیریت سود با ریسک فراوانی مواجه خواهند بود. بنابراین انتظار براین است که استفاده از مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی را کاهش داده و در مقابل، استفاده از روش های مدیریت سود واقعی را جایگزینی برای دستکاری اقلام تعهدی نمایند. در پژوهش حاضر تاثیر قیاس پذیری اطلاعات حسابداری بر مدیریت واقعی سود و مدیریت سود تعهدی با استفاده از نمونه ای متشکل از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1389 تا 1395 و با استفاده از الگوی رگرسیون چند متغیره مبتنی بر داده های تابلویی در نرم افزار مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که قیاس پذیری اطلاعات حسابداری رابطه منفی SPSS با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی دارد. به عبارت دیگر با افزایش قیاس پذیری اطلاعات حسابداری میزان استفاده مدیران از اقلام تعهدی جهت مدیریت سود کاهش مییابد. همچنین قیاس پذیری اطلاعات حسابداری رابطهای مثبت با مدیریت واقعی سود دارد. به بیان دیگر، با افزایش قیاس پذیری اطلاعات حسابداری، مدیران استفاده از روش های مدیریت واقعی سود را جایگزین مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی میکنند.

    کلیدواژگان: قیاسپذیری اطلاعات حسابداری، مدیریت سود اقلام تعهدی، مدیریت سود واقعی
  • امجد رحمن زاده، آرام سپهری وند* صفحات 20-36

    کشورهای جهان از نظر ساختار مالیاتی در راستای نظامهای پولی و مالیاتی دارای تفاوت میباشند و این تفاوت در نظام مالیاتی در اثر ترجیحات متفاوت اجتماعی برای کالاهای عمومی در مقابل کالاهای خصوصی میباشد و دولت در راستای متعادلسازی و اجرای عدالت و جلوگیری از تصاعد مالیاتی در زمینه های متفاوت، نرخهای متفاوتی برای گرفتن مالیات در نظر گرفته است از جمله مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف و فروش. هنگامی که نااطمینانی سیاستهای اقتصادی افزایش مییابد، استراتژیهای اجتناب از مالیات میتواند ناکارآمد باشد زیرا ممکن است با سیاستهای جدید سازگار نباشد و احتمال فرار مالیاتی افزایش یابد. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که بین نااطمینانی سیاستهای اقتصادی و اجتناب مالیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چه رابطهای وجود دارد؟ جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی سالهای 1390 تا 1397 میباشد. الگوی اقتصادسنجی مورد استفاده در این پژوهش روش رگرسیونی داده های تابلویی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اثر متغیر مستقل نااطمینانی سیاستهای اقتصادی بر متغیر اجتناب مالیاتی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران مثبت و معنادار است. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که متغیر سهمیه مالیاتی بر رابطه بین نااطمینانی سیاستهای اقتصادی و اجتناب مالیاتی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران اثر تعدیلی مثبت و معنادار دارد.

    کلیدواژگان: اجتناب مالیاتی، نااطمینانی سیاست های اقتصادی، سهمیه مالیاتی
  • مسیح مقری * صفحات 37-45

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک سیستمی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تجارت بین الملل بر کارایی سرمایه- گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 94 تا 97 است. در این تحقیق چون برای درک و تبیین موضوع از نمادهای ریاضی و عددی استفاده میشود، نوع تحقیق، کمی میباشد. همچنین تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی میباشد، زیرا در این نوع تحقیقات، تاثیر دو یا چند متغیر براساس هدف تحقیق تحلیل میشود. نتایج نشان میدهد هرچه میزان تاکید بر صنایع واسطه ای و مصرفی بیشتر باشد و وابستگی این صنایع به خارج بیشتر باشد، ریسک سیستماتیک افزایش مییابد که این خود منجر به کاهش سرمایه گذاری در این صنایع میشود. کاهش نرخ بهره به تنهایی میتواند یک عامل موثر برای افزایش بازده سرمایه گذاری ها باشد. با کاهش نرخ بهره، هزینه های سرمایه گذاری نیز کاهش مییابد و این امر باعث افزایش بازده سرمایه گذاری میشود. افزایش در نرخ تورم مورد انتظار نیز بر سرمایه گذاری در محصولات مالی تاثیر گذار است، بدین صورت که با افزایش نرخ تورم مورد انتظار، نرخ بازده مورد انتظار دارایی های فیزیکی در مقایسه با دارایی های مالی  محصولات مالی  بیشتر افزایش یافته و داراییهای فیزیکی جایگزین داراییهای مالی در سبد دارایی ها میشود. در یک اقتصاد در حال رشد  چرخه توسعه تجاری   که میزان ثروت و درآمد افراد در حال افزایش است، میزان تقاضا برای سرمایه گذاری در محصولات مالی افزایش مییابد که این خود منجر به افزایش قیمت و بازده سرمایه گذاری در این محصولات میشود. رکود اقتصادی و کاهش اشتغال نیز موجب افزایش ریسک سیستماتیک و کاهش میزان سرمایه گذاری میشود.

    کلیدواژگان: سرمایه گذاری، تجارت، ریسک سیستمی، بورس اوراق بهادار
  • شهرام توانا *، مهدی خلیلی خمیران صفحات 46-54

    اخلاق از مهمترین مباحث دینی است. زیرا بدون اخلاق نه دین برای مردم مفهومی دارد و نه دنیای آنها سامان مییابد. این پژوهش به بررسی تاثیر اخلاق کار اسلامی بر عملکرد سازمانی با توجه به متغیرهای اخلاق بازاریابی اسلامی، تعهد و اعتبار برند پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان و روسای شهرداریهای شهر رشت است که یکی از شهرداریهای پر تردد در این شهر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به علت محدود بودن تعداد کارکنان، پرسشنامه ها به صورت سرشماری میان کل افراد جامعه   152 نفر توزیع شد که در نهایت 110 پرسشنامه سالم و بدون نقص بازگشت داده شد که نرخ بازگشت برابر 72% به دست آمد. روایی پرسشنامه در ابتدا به صورت صوری  نظرات اساتید دانشگاه  مورد تایید قرار گرفت و سپس از طریق نرم افزار، روایی همگرا و واگرا بررسی گشت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفا کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته هانشان داد که اخلاق کار اسلامی تاثیر مثبتی بر اخلاق بازاریابی اسلامی و تعهد سازمانی دارد. اخلاق بازاریابی اسلامی نیز بر اعتبار برند اثرگذار است. همچنین تاثیر اعتبار برند و تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان مورد تایید میباشد. نتایج نشان میدهد که سازمانها برای افزایش عملکرد سازمانی باید بر اخلاق کار اسلامی تاکید کنند تا آن با اثرگذاری بر تعهد سازمان، اخلاق بازاریابی اسلامی و اعتبار برند، عملکرد را ارتقا بخشد.

    کلیدواژگان: اخلاق کار اسلامی، اخلاق بازاریابی اسلامی، تعهد، اعتبار برند، عملکرد سازمان
  • سمانه فتح علیان *، حمید نجفی تیرتاشی صفحات 55-72

    در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها براساس دانش زندگی میکنند و میمیرند. موفقترین سازمانها، آنهایی هستند که از این دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریعتری استفاده میکنند. امروزه از دانش و سرمایه اجتماعی به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی بهره گرفته میشود و موفقیت یک سازمان به تواناییاش در مدیریت این منابع کمیاب بستگی دارد. لذا در این پژوهش به بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی بر کسب مزیت رقابتی در شرکت صنعتی بهپاک در دیماه 1399 پرداخته خواهد شد. جامعه آماری مدیران، معاونین و کارشناسان شرکت هستند که 165 نفر میباشند. نمونه آماری باتوجه به جدول مورگان 118 نفر برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و رگرسیون انجام میشود. نتایج بیانگر تاثیر مثبت و معنادار مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و ابعاد آنها بر کسب مزیت رقابتی در شرکت صنعتی بهپاک میباشد.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی، مزیت رقابتی، شرکت صنعتی بهپاک
  • سید علیرضا میرعرب بایگی، هاشم مکاری *، سیدوحید حسینی طباطبایی صفحات 73-90

    هدف این پژوهش اثرات حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر کارایی شغلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت مهندسین مشاور طرح ارتباطات هستند، نمونه آماری با استفاده از فرمول نمونه گیری و جای گذاری کوکران برای جوامع محدود 113 نفر تعیین شد. برای تعیین روایی در این پژوهش از متخصصان در این رشته از جمله استاد راهنما و اساتید گروه مدیریت در مورد پرسش نامه و سوالات آن نظرخواهی گردید که آنها اعتبار پرسش را تایید کردند و برای تعیین پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده 0.815 ، توانمندسازی روان شناختی 0.945 و کارایی شغلی 0.903 مشخص گردید که درصد قابل قبولی از پایایی را به اثبات رسانده است. بررسی فرضیه ها حاکی از این بود که حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر کارایی شغلی کارکنان، تاثیر مثبت و معناداری دارند.

    کلیدواژگان: حمایت سازمانی ادراک شده، توانمندسازی روانشناختی، کارایی شغلی کارکنان
  • شیما کاظمی ملک محمودی *، کیومرث نیاز آذری، نگین جباری صفحات 91-99

    جهان امروز و مناسبات آن بسیار پیچیده و متغیر میباشد. دلیل این موضوع نیز نوآوری در سیستمهای مختلف دانشگاهی، ارتباطات و تولیدات دانش بنیان است. تولیدات دانش بنیان فعالیتهایی است که در آن بهرهوری و اقتصاد مقاوم و پایدار، از تاثیر تولید دانش ضروری حاصل میشود. نظام دانشگاهی، یکی از نهادهای اصلی در تعیین کیفیت اطلاعات و تولیدات دانش بنیان میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بود. روش پژوهش آمیخته  کیفی-کمی و جامعه آماری اعضای هیات علمی و پژوهشگران دارای سابقه تولید دانش طی سه سال اخیر بودند که حجم نمونه در در بخش کیفی، 24 نفر و در بخش کمی در تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی، به ترتیب 226 و 156 نفر بودند. نمونه گیری هدفمند بود. روش گردآوری در بخش کیفی مصاحبه، مقوله بندی فرایند کدگذاری و تم بندی، استخراج گویه ها بود و در بخش کمی پس از تایید اعتبار 38 گویه ابزار محقق ساخته با آلفای کرونباخ 0.94 ؛ در تحلیل عاملی اکتشافی، فرض های مناسبت تحلیل عاملی، ماتریس مقوله- ها، استخراج مشترکات و چرخش واریماکس برای تخصیص هر یک از 38 گویه به 8 عامل استفاده شد. با توجه به یافته ها 8 بعد شناسایی شده که قریب به 64 درصد سهم را داشتند. در تحلیل عامل تاییدی، ساختار همبستگی برازش خوب مدل را تایید کرد که این 8 بعد نظام مدیریتی و نهادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع وامکانات کارآمد، نوآوری و کارآفرینی در علوم پزشکی، خط مشیها و اثرات محیطی-اجتماعی، عوامل ساختاری، نیروی انسانی دانش بنیان، نظام های ثبت و بانک اطلاعاتی دانش بنیان بودند.

    کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان، نقش دانشگاه