بررسی همراهی کمبود ویتامین D و درماتیت سبورئیک در مراجعه کنندگان به درمانگاه و بخش پوست بیمارستان سینای همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 درماتیت سبورییک یکی از شایع ترین بیماری های التهابی پوست است که غدد سباسه را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند نقش دقیق ویتامین D در این بیماری مشخص نمی باشد؛ اما در برخی از مطالعات، سطح سرمی پایین ویتامین D در بیماران درماتیت سبورییک مشاهده شده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی همراهی کمبود ویتامین D و درماتیت سبورییک انجام شد.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه مقطعی مورد- شاهدی که در بیمارستان "سینا" همدان انجام شد، 39 بیمار مبتلا به درماتیت سبورییک و 39 فرد سالم که به لحاظ سن و جنس همسان سازی شده بودند، از نظر سطح سرمی ویتامین D مقایسه شدند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS 16 آنالیز گردیدند.

یافته ها:

 دو گروه مطالعه از نظر سن، جنسیت، سطح تحصیلات، محل سکونت و شغل، اختلاف آماری معناداری نداشتند. میانگین سطح سرمی ویتامین D در گروه مورد برابر با 56/5±82/11 و در گروه کنترل معادل 79/6±38/21 نانوگرم بر میلی لیتر بود (001/0=P). در گروه مورد و کنترل به ترتیب 18 نفر (2/46 درصد) و 1 نفر (6/2 درصد) کمبود ویتامین D؛ 20 نفر (3/51 درصد) و 34 نفر (2/87 درصد) سطح ناکافی ویتامین D؛ 1 نفر (6/2 درصد) و 4 نفر (3/10 درصد) سطح کافی ویتامین D داشتند؛ بدین ترتیب، سطح ویتامین D در گروه مورد به طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود (001/0=P). طول مدت بیماری و شدت آن با ویتامین D، ارتباط معناداری را در گروه مورد نشان نداد (05/0>p).

نتیجه گیری:

 براساس یافته های این مطالعه، بیماران درماتیت سبورییک سطح سرمی ویتامین D کمتری نسبت به جمعیت عادی دارند که ممکن است با پاتوژنسیته این بیماری ارتباط داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!