دست نگاره های مفهومی بازنمای شخصیت دانشجویان رشته معماری (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

  بازنمایی های تصویری در قالب دست نگاره ها مهم ترین ابزار بیان ایده و تولید مفاهیم برای طراحان و دانشجویان معماری است. کاربرد وسیع آن به دلیل سادگی ابزار و سرعت بیان همواره موردتوجه طراحان است. بررسی انواع و شیوه ترسیم دانشجویان طراحی نمایانگر آن است که هر یک از روش و ساختار منحصر به فردی در ترسیم بهره می برند. واکاوی در مفاهیم نهفته در دست نگاره و شناسایی رابطه احتمالی بین بیان گرافیکی و تیپ شخصیتی، مشابهت زیادی با تحقیقات در زمینه خط شناسی و رابطه بین شخصیت افراد و دست خط دارد. خط شناسی یا گرافولوژیدر روانشناسی و تحلیل شخصیت موردتوجه قرار دارد  و  به معنای تجزیه وتحلیل ویژگی های فیزیکی و الگوهای دست خط نمایانگر شخصیت نویسنده است. دست نگاره های مفهومی اولین نمایش های بصری حاصل از ایده های ذهنی در فرایند بازنمایی و تفسیر است که روی کاغذ پیاده می شوند و همانند رویکردهای موجود در روانشناسی خط، می تواند بازگوکننده بسیاری از ویژگی های ذهنی و درونی طراحان و راهنمایی برای اساتید طراحی معماری برای شناخت توانایی دانشجویان باشد. مسئله تحقیق شناسایی مفاهیم نهفته دست نگاره های مفهومی و نحوه عملکرد شخصیت های مختلف در حل مسئله باز و بسته است.

روش ها

پژوهش توصیفی تحلیلی با رویکردی اکتشافی است که با مشاهده مستقیم از طراحی دانشجویان ترم های پایه معماری و آزمون شخصیت، در پی شناخت رابطه بین کیفیت دست نگاره مفهومی با تیپ شخصیت است. مفهوم سازی ترسیمات در نوع قلم، خط، شکل، جانمایی، علایم، ایده و زمان است و در ادامه تحلیل اسناد و توصیف یافته ها انجام شد.

یافته ها

نمونه نتایج تحلیل اسناد ترسیمی و آزمون شخصیت نشان داد که شخصیت های ادراکی و شهودی رویکردی کلی با ایده های متنوع را در حل مسئله دارند و در مسئله باز مهارت بیشتری دارند، در مقابل با نقص جزییات و نرسیدن به یک ایده تثبیت شده مواجه هستند و در مقابل شخصیت های منطقی و قضاوتی در مسایل بسته توانمند تر هستند.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد شخصیت های برون گرا برخوردی کلی با مسئله دارند و در مقابل درون گراها با ایده های ذهنی خصوصا در حل مسایل باز با گرداوری اطلاعات بسیار زیاد و غرق شدن در یک ایده توجهی به اصل مسئله و دنیای واقعی ندارند. انزواطلبی و اضطراب در نوع ترسیم گویای ضعف اعتماد به نفس آن ها است. در شخصیت شهودی و حسی، نحوه دریافت و تفسیر مسئله طراحی و انتقال آن نمود بیشتری  می یابد. توجه به جنبه های روایی و داستانی موجب می شود که شهودی ها برای تحلیل مسایل چندبعدی موفق تر باشند؛ بنابراین در حل مسئله باز با خلق ایده های متنوع توفیق بیشتری داشته و در مقابل دقت کمتری در توجه به جزییات خصوصا در مسئله بسته دارند.اساتید می توانند با تحلیل دست نگاره های اولیه این نواقص را در طی گام های اول شناسایی و اصلاح نمایند. شناخت توانمندی دانشجویان با توجه به نوع شخصیت، هدایت آن ها را در مرحله مناسب امکان پذیر می سازد و با تقویت توانایی استدلال در طراحی، گام گذاردن در مسیر صحیح تولید و تثبیت ایده را تسهیل می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
303 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!