راهکارهای ارتقای کیفیت طراحی معماری مدارس با تاکید بر انگیزش هوش های چندگانه گاردنر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف :

مدارس به عنوان اولین پایگاه رسمی و هدفمند تربیتی و آموزشی با شیوه های مدیریتی و از پیش تعیین شده نقش مهمی در شناسایی استعدادهای فردی دارد. استعدادهایی که اگر به درستی شناسایی شوند، می توانند مسیر درستی از اهداف در آینده فردی با تکیه بر هوش افراد باشند. فراهم نمودن مقدمات شناخت استعدادها و در پی آن، انتخاب های هوشمندانه ی آینده، از محیطی مانند خانواده و مدرسه شروع می شود، مدارس به عنوان پایگاه های علمی دارای استناد، باید بتواند این موضوع را به درستی پیگیری کنند. روش های آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روش های فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تاثیر دارند. فلسفه آموزش در گذشته به صرف به انتقال مجموعه ای از یک دانش سازمان یافته و با ایجاد و ارتقای نظام ارزشی حاکم بر رفتارهای فرد و جامعه محدود می شد، که این مهم در چارچوب و برنامه ای کارآمد از یک نظام رشته ای با ساختاری مشخص و زنجیره ای نهادینه از مفاهیم، روش ها و گام های آموزشی نهادینه می شد، اما امروزه فلسفه آموزش به بیش از آنچه در گذشته بود، توسعه یافته و رویکردهای جدیدی مورد استفاده قرار گرفته، که در آن ها اهمیت اصلی به یادگیرنده داده می شود نه به مسیری که وی طی می کند. این روند بصورت کامل مخالف شیوه معلم محوری است، زیراکه در روش معلم محور، این معلم است که نوع فعالیت و چگونگی آن را بدون در نظرگرفتن طیف گوناگونی از هوش تعیین می کند و تنها الزامات یادگیری را مدنظر دارد، این در حالیست که شیوه دانش آموز محور منعطف است و سعی دارد با هریک از افراد به نوبه خاص خود برخورد کند. استفاده از نظریه ی روانشناسی هوش های چندگانه گاردنر تاکید عمیقی بر این مفهوم دارد که ساختار فکری، ذهنی، جسمی و روانی افراد با یکدیگر مختلف است و بایستی تمرکز آموزشی بر نوع هوش افراد باشد لذا ضرورت طراحی معماری مدارس با چنین انعطافی دارای قابلیت بررسی و تحلیل است.

روش ها

ا ین پژوهش با استفاده از داده های موجود از منابع علمی و پژوهشی داخلی، خارجی و مطالعات میدانی، به مقایسه جایگاه نظریه هوش های چندگانه در معماری مدارس غرب و ایران پرداخته است

یافته ها

انعطاف در نوع آموزش با توجه به نوع طراحی مدارس در ایران که خطی، با کلاس های بسته و یک شکل است؛ بسیار ناچیز می باشد و در مقایسه با طراحی مدارس در غرب فاقد خصوصیات در برگیرنده هوش های چندگانه گاردنر است. این در حالی ست که طراحی مدارس در غرب با شیوه های کلاس های باز و پویا درصدد انگیزش انواع مختلفی از هوش می باشند.

نتیجه گیری

تکیه بر هوش های چندگانه از موضوعاتی است که می تواند با طراحی مدارس در هم آمیخته شود و با تکیه بر دانش آموز محوری به شکوفایی خلاقیت ها در دانش آموزان بیانجامد، روشی که در آن هیچ دو دانش آموزی در شرایط برابر قرار نمی گیرند و آن ها هستند که چگونگی نوع یادگیری را با فعالیت های خود تعیین می کنند. در واقع در این نوع از طراحی مدارس، معلم محوری به دانش آموز محوری تبدیل می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 353
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!