هنجارسنجی، اعتباریابی و پایاسازی مقیاس سنجش شادکامی در میان دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 شادی بالاترین سطح عاطفه ی مثبت است. شادی از نظر عصب شناختی به وسیله ی کاهش سریع سرعت شلیک عصبی فعال می شود. رهایی از درد جسمی، رهایی از نگرانی ها، حل کردن مسئله ای دشوار، و پیروز شدن در رقابتی اضطراب انگیز نمونه ی الگوی کاهش برانگیختگی عصب شناختی شادی است. گریز از عوامل استرس زا و دوری از مواجهه با تغییرات شتابنده امکان پذیر نیست. در چنین وضعی افرادی می توانند خود را برای مقابله موثر با موقعیت پراسترس زندگی آماده کنند که امکان بهزیستی، سلامت روانی و جسمانی را از پیش فراهم نموده باشند. بنابراین شناخت عواملی که منجر به بهزیستی و سلامت روانی افراد می گردد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که هدف اصلی بهزیستی روانی کمک به همه افراد در رسیدن به زندگی کامل تر، شادتر و پیشگیری از بروز اختلالات خلقی، عاطفی و رفتاری است، پیشگیری از بروز بیماری های روانی به منظور ایجاد جامعه سالم از وظایف اصلی نظام های آموزشی است. شادی و شادکامی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار در طول زندگی آدمی است. شادی به نوعی معنای زندگی یا از معنا دهندگان آن است. تاثیر شادکامی در رضایت از زندگی موضوعی قابل توجه است. هدف از پژوهش حاضر، بازساخت، اعتباریابی، پایاسازی و هنجاریابی مقیاس سنجش شادکامی آکسفورد(OHI)  آرگایل، مارتین و کراسلند است. این مقیاس شامل 29 گویه در قالب پنج حیطه ی رضایت از زندگی، عزت نفس، بهزیستی، رضایت خاطر و خلق مثبت بوده است که در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت.

روش ها

روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع تحلیل عاملی R می باشد. جامعه آماری پژوهش200 نفر از دانشجویان معماری در چهار دانشگاه تهران هستند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.

یافته ها

پژوهش حاکی از آن است که در مقیاس آرگایل در زمینه شادکامی آکسفورد، پنج حیطه ی عزت نفس، رضایت از زندگی، رضایت خاطر، بهزیستی و خلق مثبت مطرح هستند. در حالی که در این پژوهش، عامل های امیدواری، رضایت از زندگی، بهزیستی، خلق مثبت و احساس زیبایی شناختی تایید شده اند. این دو عامل متفاوت، "احساس زیبایی شناختی" مختص رشته معماری و دیگری "امیدواری" مختص ایران می باشند.

نتیجه گیری

در آخر با بررسی تطبیقی نتایج تحقیق پرسشنامه شادکامی آکسفورد در سال های 1999  و 2007  نسبت به تحقیق حاضر در سال 2019 میزان مطابقت  95% و  96% به دست آمده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
355 تا 367
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!