مدل توسعه نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی با رویکرد ارزش آفرینی منابع انسانی، سازمان های دولتی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 یکی از مهم ترین چالش های پیش روی صاحب نظران حوزه منابع انسانی اثبات نقش این منابع در ارزش آفرینی سازمان است. با ظهور سازمان های دانشی در اقتصاد دانش بنیان، سهم سرمایه انسانی در ارزش آفرینی سازمان از سرمایه های فیزیکی و ساختاری سبقت گرفته و سرمایه گذاری های سنگین در نیروی انسانی برای تبدیل کردن آن ها به عامل اصلی مزیت رقابتی را توجیه پذیر کرده است. از آنجا که نیروی انسانی کارآمد و ارزش آفرین با ارزش ترین منبع هر سازمانی به حساب می آید قسمت اعظم سرمایه گذاری ها، معطوف به منابع انسانی گردیده است. مهم ترین ابزاری که در این منظور مورد استفاده قرار می گیرد آموزش است، که با هدف ارتقا کیفی سطح مهارت، دانش و نگرش موجب توانمندی افراد در ایفای وظایف خود و کامیابی سازمان، مورد استفاده قرار می گیرد. در یک سازمان پویا و کارآمد کارکنان احتیاج به آموزش های نو و مهارت های تازه دارند تا موفقیت حرفه ای خود را باز یابند و به آنچه برای آموزش با استانداردهای بالا لازم است مجهز شوند. دوره های آموزش نیروی انسانی شامل برنامه ها و فعالیت های طراحی شده برای بهبود عملکرد کارکنان با هدف حل معضلات و مشکلات عملکرد فعلی و پیش گیری از مشکلات آتی سازمان است. همچنین رویکردی که هدف اصلی آن تغییر و یادگیری کارکنان و افزایش مهارت های لازم جهت ایفای اثربخش تر وظایف شغلی است. منابع انسانی با ارزش ترین عامل تولید و مهم ترین سرمایه در راستای توسعه و پیشرفت هر کشوری است.. این تحقیق به دنبال تبیین مدل توسعه نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی با رویکرد ارزش آفرینی منابع انسانی در سازمان های دولتی بوده است.

روش ها

روش پژوهش، روش آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، صاحب نظران حوزه پشتیبانی عملکرد الکترونیکی و ارزش آفرینی منابع انسانی سازمان های دولتی، در بخش کمی نیز کارکنان ارشد سازمان های دولتی استان اردبیل بودند. حجم نمونه در بخش کیفی 24 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبه ها، و در بخش کمی نیز 278 نفر از میان کارکنان ارشد سازمان های دولتی استان اردبیل با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده در بخش کیفی، مصاحبه ساختاریافته و نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسش نامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و PLS، تحلیل شدند.

یافته ها

بر اساس یافته های پژوهش، سازه های پژوهش در سطح رضایت بخش بود. همچنین تمامی مولفه های نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی ارایه شده در ارزش آفرینی منابع انسانی مطلوب بود.

نتیجه گیری

نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی نقش مهمی در تحقق ارزش آفرینی منابع انسانی ایفا می کند. یعنی هرچه سطح نظام پشتیبانی عملکرد الکترونیکی افزایش یابد ارزش آفرینی منابع انسانی نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد می شود:با توجه به تکثر و تعدد سازمان های دولتی پیشنهاد می گردد در پژوهش های آتی، سازمان های دولتی بر اساس معیارهای مناسبی خوشه بندی گردند و در هر خوشه به تفکیک مطالعه صورت گرفته و تحلیل شوند و در صورت امکان ادغام گردند تا نتایج قابل اتکاتری در سطح ملی به دست آید. تدارک زمینه شغلی کامپیوترمحور و تلفیق ابزارهای مناسب در آن که بر عملکرد واقعی کارکنان دلالت دارد، اثربخشی و کارآیی این نظام را در ارزش آفرینی کارکنان افزایش می دهد. مدیران سازمان های دولتی بایستی در طرح منابع پشتیبانی و انتخاب سطح پشتیبانی به سطح مهارت کارکنان توجه اساسی داشت.در نهایت با توجه به نتایج این تحلیل ها سطح و عنصر پشتیبانی عملکرد مناسب جهت افزایش ارزش آفرینی منابع انسانی شناسایی و انتخاب شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
443 تا 454
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!