شناسایی مولفه های محیط کالبدی مدارس با رویکرد یادگیری مشارکتی نمونه موردی: مدارس پسران دوره اول متوسطه شهر تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 از مسایل مهم و تاثیرگذار موردنظر پژوهش، شناخت مولفه های محیط کالبدی مدارس است که فرآیند یادگیری را می تواند توسط محیط فیزیکی مدرسه تحت تاثیر قرار گیرد. توجه به ویژگی های معماری بنای مدارس در کنار دیگر ویژگی های آن می توان به ایجاد مدارسی با دانش آموزان موفق دست یافت. آنچه امروزه به صورت متداول به عنوان مدل کالبدی مدرسه شناخته می شود، کلاس های درسی هستند که به صورت پیوسته از طریق راهرو به هم متصل شده اند و این الگوی ساخت از مدارس به صورت تیپ همچنان ادامه دارد. اگر فضای یادگیری، اعم از کلاس یا مدرسه به گونه ای طراحی شده باشد که محور فعالیت در آن دانش آموزان باشند، زمینه ی بسیار مطلوبی جهت افزایش علاقه مندی دانش آموزان به محیط مدرسه فراهم می شود. در شیوه یادگیری مشارکتی که هدف تحقیق است، دانش آموزان در چنین محیطی قرار گرفته و به فعالیت مشارکتی می پردازند. پژوهش حاضر، باهدف شناسایی مولفه های محیط کالبدی مدارس، با رویکرد یادگیری مشارکتی صورت گرفته است.

روش ها

نوع تحقیق در این پژوهش کاربردی و روش آن، توصیفی- تحلیلی از نوع میدانی است. جامعه آماری مطالعه را دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه در شهر تبریز تشکیل می دهد که 356 نفر به روش تصادفی از بین چهار مدرسه در نقاط مختلف شهر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و خی دو مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها نشان داد میزان رضایت از محیط کالبدی در هر چهار مدرسه بررسی شده پایین و تمایل به وجود محیط هایی که دانش آموزان بتوانند به طور مشارکتی در آن فرا گرفته و به فعالیت بپردازند بسیار بالا بوده است. همچنین استنباط می گردد، هرچه محیط کالبدی مدرسه از شرایط مناسب و مطلوبی جهت یادگیری مشارکتی برخوردار باشد، میزان رضایت و علاقه به یادگیری در دانش آموزان افزایش یافته و درنهایت آموزش وپرورش به درستی تحقق می یابد.

نتیجه گیری

نتایج نشان دادند، عناصر تشکیل دهنده محیط کالبدی مدارس نظیر مبلمان، فضای سبز، رنگ، هندسه و فضا یکی از مهم ترین عوامل در یادگیری به خصوص یادگیری و فعالیت مشارکتی در مدارس است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان رضایت و حضور باعلاقه دانش آموزان در مدرسه داشته باشد. از پیشنهادهای پژوهش حاضر، می توان به طراحی فضاهای درخور و کارا با توجه به اصول زیبایی شناختی و روانشناسی و همچنین استفاده از روش یادگیری مشارکتی جهت جایگزینی در تدریس سخنرانی محور اشاره کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!